Fyra föreläsningar om diabetes, kost och hälsa

Matlagning med grönsaker. Foto.

Vill du lära dig mer om diabetes, kost och hälsa? Se de fyra diabetesföreläsningarna i efterhand.

Vid evenemanget den 9 mars presenterades aktuell forskning om diabetes, kost och hälsa. Se föreläsningarna i efterhand via länken nedan. Malin Fex, forskare i molekylär metabolism vid Lunds universitets diabetescentrum (LUDC), var moderator för diabetesföreläsningarna.

Länk till de filmade föreläsningarna (player.cybercaster.se)

Kostens betydelse för hälsan

Emily Sonestedt, nutritionsepidemiolog vid LUDC, berättar om hur våra kostvanor påverkar risken för att utveckla sjukdomar som typ 2-diabetes och vilken mat som är bra för personer med diabetes.

Relationen till mat och ätande – diabetes och ätstörningar

Emelia Mellergård, forskare och psykolog vid Ätstörningscentrum i Lund och Kompetenscentrum ätstörningar Syd, Region Skåne håller en presentation om ätstörningar och diabetes. Kost och kostvanor är av stor vikt för personer med diabetes och det kan leda till att en del utvecklar ätstörningar.

Tarmflorans roll för sjukdom och hälsa

Marju Orho-Melander, professor i genetisk epidemiologi vid LUDC, forskar om tarmflorans roll för sjukdom och hälsa och berättar om hur forskning av tarmfloran kan göra skillnad för diabetespatienter. Hon publicerade nyligen en studie på området där forskarna gjorde nya fynd med koppling till diabetesläkemedlet metformin.

Kan probiotika och oralt insulin förebygga typ 1-diabetes?

Helena Elding Larsson, professor i autoimmuna sjukdomar och forskare vid LUDC, samt barnläkare och verksamhetschef för barnmedicin, Skånes universitetssjukhus, undersöker om probiotika och oralt insulin kan användas för att förebygga typ 1-diabetes. Med utgångspunkt i sitt arbete som verksamhetschef berättar hon även om hur fördelningen av typ 1-diabetes och typ 2-diabetes ser ut bland barn och vilka livsstilsförändringar familjer med barn med de olika diagnoserna kan behöva göra.

Diabetesföreläsningarna arrangerades av Lunds universitets diabetescentrum (LUDC), Sydvästra Skånes Diabetesförening och Patientforum Sjukhusbiblioteket vid Skånes universitetssjukhus.

Om evenemanget

Plats: Jubileumsaulan, Jan Waldenströms gata 1, Skånes universitetssjukhus i Malmö
Tid: 9 mars 2023, 14:00 till 16:30
Målgrupp: Föreläsningarna riktar sig till dig som har diabetes, är anhörig eller intresserad av att lära dig mer om ämnet.
Språk: Svenska

Länk till de filmade föreläsningarna (player.cybercaster.se)

Länk till evenemanget

Porträtt av en forskare.

Emily Sonestedt, docent och forskare inom nutritionsepidemiologi vid Lunds universitet

Emily Sonestedts profil i Lunds universitets forskningsportal

Foto på en forskare.

Emelia Mellergårds profil i Lunds universitets forskningsportal

Foto på forskare.

Marju Orho-Melander, professor i genetisk epidemiologi vid Lunds universitet

Marju Orho-Melanders profil i Lunds universitets forskningsportal

Foto på årets Medeonstipendiat.

Helena Elding Larsson, professor i autoimmuna sjukdomar vid Lunds universitet och chef för verksamhetsområde barnmedicin vid Skånes universitetssjukhus

Helena Elding Larssons profil i Lunds universitets forskningsportal