Ett steg mot aktivering av kaloribrännande brunt fett

En dansk forskagrupp vid universitetet i Köpenhamn har i samarbete med kanadensiska kollegor i Québec upptäckt vilken receptor som aktiveras i människans bruna fettceller. Upptäckten kan leda till nya principer för att behandla fetma och typ 2-diabetes.

Brunt fett är på flera sätt motsatsen till det vita fettet som när det finns för mycket av gör människor överviktiga. Det bruna fettet lagras inte i kroppen på samma sätt. När det aktiveras bildas värme, värme som konsumerar energi. Överskottsenergin, som annars lagras som vitt fett i kroppen, minskar.

Stort forskningsintresse

Flera vetenskapliga undersökningar har under åren fokuserat på det bruna fettet. För tiotalet år sedan kunde forskare vid Lunds univeristets Diabetescentrum visa att en genmodifierad mus med mycket brunt fett inte blev tjock hur mycket den än åt (se länk nedan),
Länge rodde man att vuxna människor inte hade något brunt fett. Nyfödda har det för att klara kylan utanför mammans kropp efter förlossningen. Det är också visat att små ganagare som går i vinteride har brunt fett av samma värmande anledning. Med sofistikerade metoder har forskare nu visat att vuxna människor också har brunt fett, inte så mycket som spädbarn, men tillräckligt för att spela en aktiv biologisk roll, det är den forskarna är intresserade av.

Aktiveras av kyla

Det är känt att brunt fett aktiveras av kyla. Holländska forskare placerade under ett experiment frivilliga unga män, en del normalviktiga, andra överviktiga. Hos de 24 deltagarna kunde forskarna konstatera att hos alla utom en aktiverades de bruna fettcellerna när miljön var sval, 16 grader. När temperaturen höjdes till 22 grader upphörde aktiviteten. De kunde också iaktta att det bruna fettet hos de överviktiga var mindre aktivt.
Det forskarteamet från Danmark/Kanada nu har gjort är att de identifierat den cellreceptor som aktiverar det bruna fettet. Deras fynd är publicerade i den prestigefyllda vetenskapliga tidskriften Cell Metabolism.

ludc web
Konfokalbild på brun fettvävnad från mus (Bild: Björn Morén)

Fetma och typ 2-diabetes

Att identifiera receptorn är ett avgörande steg för att kunna hitta läkemedel som gör samma sak som kyla, det vill säga aktivera brunt fett. Ett sådant medel skulle kunna användas för att behandla fetma och typ 2-diabetes.
- Aktivering av det bruna fettet bränner kalorier och förbättrar kroppens insulinkänslighet. Det skulle vara till stor nytta för människor som lever med fetma och typ 2-diabetes, säger Camilla Schéele vid danska Novo Nordisk Founation Center, till Science Daily.
Det självklara nästa steg som snart tar vid är att hitta medel som aktiverar brunt fett. Detta såväl i laboratorieexperiment med bruna celler som med djurförsök. Om de genomförs med framgång, att medlet eller medlen är säkra och har önskad effekt tar studier på patienter med typ 2-diabetes vid.

Länk till sammanfattning ar artikeln i Cell Metabolism
Human Brown Adipocyte Thermogenesis Is Driven by ß2-AR Stimulation

Länk till diabetesportalens artikel Fettcellerna som håller koll på vikten

Fördjupning

Unlocking the therapeutic potential of brown fat

A second phase of research will begin in the autumn, which will attempt to validate the finding by activating brown fat with drugs that target b2-AR, explains Professor André Carpentier from CRCHUS:

"Our next step will be to use a drug that specifically activate that target on brown fat and determine how much it could be of use to burn fat and calories in humans. Once this is done, studies in patients with type 2 diabetes will start to determine if this approach can be useful to improve the metabolic control of the disease."

Story Source:

Materials provided by University of Copenhagen The Faculty of Health and Medical Sciences. Note: Content may be edited for style and length.

Journal Reference:

1. Denis P. Blondin, Soren Nielsen, Eline N. Kuipers, Mai C. Severinsen, Verena H. Jensen, Stéphanie Miard, Naja Z. Jespersen, Sander Kooijman, Mariëtte R. Boon, Mélanie Fortin, Serge Phoenix, Frédérique Frisch, Brigitte Guérin, Éric E. Turcotte, François Haman, Denis Richard, Frédéric Picard, Patrick C.N. Rensen, Camilla Scheele, André C. Carpentier. Human Brown Adipocyte Thermogenesis Is Driven by β2-AR Stimulation. Cell Metabolism, 2020; 32 (2): 287 DOI: 10.1016/j.cmet.2020.07.005