Fettcellerna som håller koll på vikten

Också vuxna har bruna fettceller och de gör oss inte feta som det vita fettet. Tvärtom, det bruna fettet omvandlar överskottsenergin till värme. Bakom upptäckten ligger flera olika forskarlag och det allt större vetenskapliga intresset för brunt fett.

Senaste numret av New England Journal of Medicine, en av världens mest prestigefyllda tidskrifter, har flera vetenskapliga artiklar och en ledarkommentar om det bruna fettet.
För några veckor sedan rapporterade diabetesportalen.se att LUDC-forskare visat att en genmodifierad mus med mycket brunt fett inte blir fet oavsett hur mycket den äter (se länk nedan).
Det är den egenskapen, anti-fetmafunktionen, som gör det bruna fettet så intressant.

Värmekraftverk

Nyfödda barn har bruna fettceller för att klara kylan utanför mammans kropp. Brunt fett har också små gnagare som går i vinteride för att klara kylan.
De bruna fettcellerna fungerar som effektiva värmekraftverk. Istället för att som de vanliga vita fettcellerna lagra överskottsenergin i form av fett så bränner det bruna fettet överskottet, omvandlar det till värme.

Avancerade undersökningsmetoder

Tidigare har forskarna trott att bara små barn har bruna fettceller och att mängden hos vuxna individer är försumbart liten. Men nu, med hjälp av avancerade undersökningsmetoder, visar flera forskarteam att den gamla uppfattningen inte är korrekt.

Kyla aktiverar

En holländsk forskargrupp lät undersöka 24 friska unga män, medelåldern var 24 år. Tio av dem var normalviktiga, 14 överviktiga eller feta.
Hos alla utom en kunde forskarna observera att bruna fettceller aktiverades när deltagarna vistades i en sval miljö, 16 grader. När temperaturen höjdes till 22 grader upphörde aktiviteten.

Skillnad normal- och överviktiga

Så långt var fyndet intressant, bruna aktiva fettceller finns hos vuxna. Svaret på nästa fråga forskarna ställde sig gjorde iakttagelsen än intressantare. Är det någon skillnad mellan normal- och överviktiga? Och svaret blev ja. Det bruna fettet var mindre aktivt hos de överviktiga.
”Det bruna fettet gasar på de normalviktigas ämnesomsättning, de blir inte lika lätt tjocka”, lyder forskarnas slutsats.
”Det gör det bruna fettet till ett möjligt mål för läkemedel mot övervikt.” konstaterar de.

Också lägre blodsocker

I en annan vetenskaplig artikel har forskare vid Joslin Diabetes Center i Boston undersökt nästan 2 000 personer med PET-kamera och datortomografi. 7,5 procent av kvinnorna och 3,1 procent av männen hade aktivt brunt fett när de vistades i kalla miljöer.
Yngre hade oftare och mer aktivt brunt fett än äldre. Normalviktiga oftare än överviktiga. Mest ovanligt var det bruna fettet hos äldre överviktiga.
De med aktivt brunt fett hade också lägre blodsockervärde i fasta.

Gammal fördel blir en hälsofara

I en ledarkommentar i New England Journal of Medicine lägger Francesco Celi, professor i endokrinologi i Bethesda, USA, ett evolutionärt perspektiv på att dagens världsomspännande epidemi av fetma.
Utvecklingen har gynnat individer som har haft förmågan att i goda tider, när tillgången på bytesdjur och annan föda var god, spara överskottsenergin i form av fett. När nöden kom hade de en fördel, en energireserv (vita fettceller) att ta av.
”Dagens obegränsade tillgång till mat är inte ett normalt tillstånd. Det som förr var en fördel har blivit en hälsofara” skriver Francesco Celi.