Viktig kongress om hur typ 1-diabetes ska botas

I dagarna samlas 350 internationella toppforskare i Malmö för att flytta fram positionerna i arbetet med att förebygga eller bota typ 1 diabetes.

Det är den tionde internationella kongressen för Immunology of Diabetes Society (IDS), en sammanslutning av forskare engagerade i kampen mot autoimmun diabetes,  till exempel typ 1 och LADA-diabetes.

Prövar GAD på olika sätt

På programmet står bland annat en genomgång och uppdatering av de olika undersökningar som pågår med GAD-vaccin.
- GAD testas nu i flera olika kombinationer och med olika typer av diabetespatienter. Det är en spännande tid och om ett par år har vi svaret på om GAD fungerar eller inte, säger Åke Lernmark. professor i diabetesforskning vid LUDC och en av värdarna för kongressen.

Forskningsfronten

- Att Malmö står som värd understryker att Lunds Universitets Diabetescenter (LUDC) finns i den absoluta forskningsfronten, tillägger han. Inte minst när det gäller kliniska studier vars mål är att förebygga typ 1 diabetes.
En av de kliniska undersökningarna är de GAD-vaccinationer av friska barn med hög risk att insjukna i diabetes som precis har startat på LUDC.

Transplantationer och stamceller

En annan punkt på kongressens dagordning är diskussioner av ny biologisk markör, vilken ökar precisionen för att förutsäga vem som är i riskzonen att insjukna i typ 1 diabetes.
Det är också presentationer av en ny teknik som gör det möjligt att bättre studera den inflammation som dödar de insulinproducerande betacellernas och orsakar typ 1 diabetes.
Den senaste utvecklingen inom forskningen om stamceller och transplantationer är ytterligare en punkt på dagordningen.

Diskussioner och debatter

Föreläsningarna varvas med diskussioner om nya vetenskapliga studier och debatter. Bland annat kommer Leif Groop, professor på LUDC, att debattera med Jerry Palmer, professor i endokrinologi från Seattle, USA om gråzonen mellan typ 1 och typ 2 diabetes under rubriken ”Hur mycket typ 1 är typ 2 diabetes”.

Söker nya svar på gamla frågor

- Vi lägger mer tyngdpunkt på att diskutera nya infallsvinklar än på stora föreläsningar, på att hitta nya sätt att besvara gamla frågor, kommenterar Corrado Cilio, biträdande professor på LUDC och också han värd för arrangemanget.

Förutom deltagare från Sverige kommer också experter från bland annat USA, Kanada, Storbritannien, Danmark, Finland, Japan, Kina och Australien.