Protrans vid nydebuterad typ 1-diabetes

Om studien

Protrans är en dubbelblindad, randomiserad placebokontrollerad studie där vi genom att ge mesenchymala stromaceller avser skydda den kvarvarande insulinsekretionen. Själva behandlingen ges i Uppsala, medan uppföljning i studien sker vid Skånes universitetssjukhus.

Tidsperiod för rekrytering: Pågår

Vem kan delta?

Är du mellan 12–18 år och har nyligen diagnosticerad typ 1-diabetes (inom de senaste sex månaderna) kan du kontakta oss för screening i denna studie.

Länk till webbsida med information om Protrans

Frågor och anmälan

Överläkare Tore Vigård, Skånes universitetssjukhus

tore [dot] vigard [at] skane [dot] se (tore[dot]vigard[at]skane[dot]se)