Sju lästips som ger dig bättre koll på typ 2-diabetes

Foto på en hög med böcker.
Sjukhusbiblioteken i Lund och Malmö tipsar om böcker som ger dig bättre koll på typ 2-diabetes. Foto: Petra Olsson

Vill du veta mer om typ 2-diabetes och vad du själv kan göra för att förebygga och påverka sjukdomen? Ta del av några lästips från Sjukhusbiblioteken vid Skånes universitetssjukhus.

Diabetesportalen publicerar ett urval av lästips med särskilt fokus på typ 2-diabetes som har gjorts av Sjukhusbiblioteken i Malmö och Lund. Alla böcker finns tillgängliga i Sjukhusbibliotekets katalog.

Länk till Sjukhusbibliotekets katalog

Du kan också söka efter böckerna i de svenska bibliotekens söktjänst som heter Libris.

Länk till Libris

Koll på diabetes typ 2 – symtom, behandlingar & allt du kan göra själv av Kerstin Brismar och Harriet Wallberg (Bonnier fakta 2021)

Två diabetesexperter har skrivit boken för dig som vill förstå och öka kunskapen om typ 2-diabetes.

Bli blodsockersmart – förebygg och påverka diabetes av Kristina Andersson (Tukan förlag, 2017)

Är du i riskzonen eller nyligen fått diagnosen typ 2-diabetes? Detta är praktiska tips och ett kostprogram på sex veckor av näringsfysiolog Kristina Andersson.

Diabetes mellitus – ett metabolt perspektiv på en växande folksjukdom av Hindrik Mulder (Studentlitteratur, 2017)

Hindrik Mulder är diabetesforskare och professor verksam vid Lunds universitets diabetescentrum. Den här boken, som är lärobok för läkarstudenter, går igenom och förklarar de olika typerna av diabetes som finns.

Björn Frantzén lagar mat för sugna diabetiker och annat folk av Björn Frantzén (Norstedts, 2017)

Björn Frantzén har tagit fram en kokbok som passar särskilt bra för familjer där det finns någon som har diabetes.

Diabetes och metabola syndromet (Studentlitteratur, 2019)
Redaktion: Fredrik H Nyström, Christian Berne, Peter M Nilsson

Metabola syndromet är ett samlingsnamn för faktorer som ökar risken att drabbas av livsstilssjukdomar: övervikt, insulinresistens och hjärtinfarkt. Det här är en genomgång av aktuell kunskap om metabola syndromet och kopplingen till diabetes. Forskare är medförfattare till boken som vänder sig till läkare, sjuksköterskor och läkarstudenter.

Bra mat vid typ 2-diabetes – innehåller dagsmenyer! av Hannah Helgegren och Carina Trägårdh Tornhill (Gothia fortbildning, 2019)

I det här häftet förklarar Hannah Helgegren och Carina Trägårdh Tornhill enkelt hur olika näringsämnen påverkar blodsockret och ger förslag på både lättlagad vardagsmat och festmeny.

Diabetespsykologi för ökad livskvalitet av Jon Haug (Natur & Kultur, 2020)

Hur uppnår man ett stabilt blodsockervärde? Boken visar att många faktorer avgör, inte minst kan oro och ilska tära på ens krafter. I Diabetespsykologi förmedlas kunskap och insikter som underlättar för personer som har diabetes.