Långt innan typ 1 diabetes sviktar sockret

Regelbundna undersökningar av kroppens förmåga att ta hand om en given mängd socker hos barn och ungdomar i riskzonen avslöjar att insjuknandet i typ 1 diabetes har ett utdraget förlopp med omväxlande perioder av normal och onormal sockeromsättning.

De barn och ungdomar som är undersökta deltar i den amerikanska undersökningen Diabetes Prevention Trail-Type 1 och har alla en antikropp ICA (Islet Cell Autoantibody) mot insulinproducerande betaceller.
Antikroppen är ett tecken på att immunförsvaret har reagerat på betacellerna. Den signalerar också om att risken för framtida typ 1 diabetes är ökad.

Sockerbelastningar
För att bättre förstå vad som föregår ett insjuknande i typ 1 diabetes då blodsockerkontrollen helt har spårat ur genomförde forskarna regelbundet olika tester på kroppens förmåga att ta hand om en given mängd socker, så kallade sockerbelastningar.

Fluktuationer är vanliga
Samtliga 515 barn och ungdomar som ingick i undersökningen hade ett normalt insulinsvar på sockerbelastningarna när studien startade men under den flera år långa uppföljningen visade 60 procent av dem vid minst ett tillfälle en försämrad förmåga att hantera socker.
”Fluktuationer mellan normal och försämrad sockeromsättning är inte ovanliga innan insjuknandet i typ 1 diabetes.” skriver forskarna.

Stor skillnad i insjuknandegrad
Under uppföljningsperioden, som för merparten av deltagarna varade i flera år, och som längst i sju år, insjuknade totalt drygt var fjärde i typ 1 diabetes.
Bland dem som hade en normal sockeromsättning vid den första kontrollen, sex månader efter att de gick med i undersökningen, insjuknade 20 procent.
Bland dem som hade en försämrad sockeromsättning vid samma tillfälle så många som 55 procent.

Förutsäga vem som ska drabbas
Resultaten visar att test av sockeromsättningen, och om den är försämrad, mycket starkt kan förutsäga ett framtida insjuknande.” skriver forskargruppen.
Bland de barn under 13 år som svarade med försämrad sockeromsättning kunde forskarna beräkna att drygt nio av tio skulle insjukna i typ 1 diabetes inom de närmaste fem åren.

Ökade insikter
Förutom att test på sockeromsättningen öppnar möjligheten att tidigare identifiera de med mycket hög risk ger också kartläggningen en ökad förståelse av de processer som föregår typ 1 diabetes.

Undersökningen är publicerad i tidskriften Diabetes Care