Vitamin D till spädbarn - skydd mot typ 1-diabetes

Småbarn som får tillskott av vitamin D under första levnadsåret löper mindre risk att senare få typ 1 diabetes. Slutsatsen bygger på en sammanställning av flera undersökningar där nästan 6 500 barn deltagit.

Brist på vitamin D har på flera olika sätt satts i samband med en ökad risk för olika autoimmuna sjukdomar, typ 1 diabetes är en av dem. diabetesportalen.se rapporterade för en tid sedan om en amerikansk undersökning som visade att typ 1 diabetes är vanligare i solfattiga länder som Sverige och Finland jämfört med länder runt ekvatorn. Skillnaderna är mycket stora. Så till exempel löper ett finskt barn 400 gånger högre risk att drabbas än ett barn i Venezuela.
En av orsakerna, menar forskarna, är brist på vitamin D i länder närmare jordpolerna då solljus är vår främsta källa till vitaminet.

Sammanslagna resultat

Nu har forskare från Storbritannien slagit samman resultaten från olika undersökningar i flera europeiska länder där tillskott av vitamin D under barnens första levnadsår satts i relation till risken att de senare i livet insjuknar i typ 1 diabetes.
I de fem undersökningarna ingick sammanlagt 6 455 barn. I genomsnitt har de följts i 15 år, vissa av dem i upp till 30 år.

29 procent lägre risk

”Risken för typ 1 diabetes var säkerställt lägre bland barn som fått tillskott av vitamin D jämfört med de barn som inte fick tillskott.” skriver forskarna som har räknat fram en 29-procentig riskreduktion.
De fann också tecken på att vitamindosen har betydelse. De spädbarn som fick en högre dos löpte mindre risk än de som fick en låg dos.
Även när i livet vitamin D ges har betydelse. Barn som fick tillskott mellan sju och tolv månaders ålder hade lägre risk än de som fick det i åldrarna noll och sex månader.

Samverkar med immunsystemet

Vitamin D är sedan tidigare framför allt känt för sin roll i skelettets uppbyggnad men på senare år har många iakttagelser gjorts som pekar på att det också har en viktig roll för immunsystemets funktion.
Djurförsök har visat att risken för diabetes hos en musstam som utvecklar en autoimmun form av diabetes minskar om de får tillskott av vitamin D.
Idag är också receptorer för vitamin D kända i såväl de insulinproducerande cellerna som i celler som tillhör immunsystemet.
Svenska undersökningar har visat att brist på vitamin D är vanlig bland skolbarn. I den vuxna befolkningen är bristen ännu vanligare, framför allt på vintern.

Undersökningen är publicerad i idskriften Archives of Disease in Childhood