Tuberkulosvaccin mot typ 1-diabetes?

Två injektioner av ett hundra år gammalt vaccin ger långvarig och dramatisk effekt på blodsockret vilket i det närmaste normaliseras. Detta hos patienter som har haft typ 1 diabetes i många år. Låter det hoppfullt? För bra för att vara sant? Gruppen bakom forskningen hävdar att mycket tyder på att det är sant. Andra experter säger det är alldeles för tidigt, förhastat, att dra så långtgående slutsatser med så svaga fakta.

I nästan 20 år har forskargruppen vid immunbiologiska laboratoriet Massachusetts General Hospital i Boston, USA, arbetat med att bevisa att tuberkulosvaccinet (BCG) nära nog är en botande behandling av typ 1 diabetes. Deras arbete är kontroversiellt och deras ledare, Denise Faustman, är än mer kontroversiell (mer om det nedan).

Återställer vad som gått fel

På den internationella kongressen European Association for the Study of Diabetes 2018 presenterade Denise Faustman en tänkbar förklaring till varför BCG-vaccinet förmår att i det närmaste återställa vad som har gått fel vid typ 1 diabetes. Det handlar om en obalans mellan olika sorters celler i kroppens immunsystem, förklarade hon på kongressen.
Orsaken till obalansen beror på att vi lever i allt renare omgivning, allt mer fria från infektioner. Det är den så kallade hygienhypotesen.
- I synnerhet får vi en minskad exponering för vissa mikrober vilket är en konsekvens av en renare miljö, en ökad användning av antibiotika, mindre familjestorlekar och mindre kontakt med boskapsdjur. Detta har förändrat den moderna människans metbolism, säger Denise Faustman.
Det handlar om ett skifte i sammansättningen mellan kroppens två T-cellerna, de ”onda” ökar i antal och som vid typ 1 diabetes angriper och dödar de insulinproducerande betacellerna. Injektioner med BCG-vaccinet, som skyddar mot tuberkulos, återställer ordningen. De ”goda” T-cellerna tar över. Vaccinet efterliknar den exponering av många olika mikrobeber som människor förr var utsatta för, menar forskargruppen.

Hämmat immunsystem

I sin föredragning på European Association for the Study of Diabetes tidigare i år menade Denise Faustman att en tänkbar förklaring till mekanismen är att BCG-vaccinet, liksom tuberkulossjukdomen i sig, förändrar ett immunsystem i obalans så att det inte förmår utnyttja glukos på ett lika effektivt sätt som det gör hos icke-diabetiker. Redan 2001 rapporterade forskargruppen vid Massachusetts General Hospital att diabetessjuka möss återfick möjligheten att producera insulin om de gavs injektioner med BCG-vaccin. Det var i sig ingen sensation. Sätten att bota möss från ”typ 1 diabetes” är nästan otaliga.
Således var nästa naturliga steg försök på patienter. 2010 publicerade forskargruppen de första resultaten. Flera av de typ 1 diabetiker som hade haft sjukdomen i många år, i medeltal 20 år, fick en ökad egen insulinproduktion.
Sammanfattningsvis blev resultaten av två injektioner med BCG att deltagarna hade förbättrat sitt HbA1c-värde till nästan normala nivåer. En effekt som kvarstod även efter fem år, stod det i rapporten.

Fortfarande obevisat

Redan då höjdes kritiska röster som menade att slutsatserna forskarna drog var förhastade. En av dem var Domenico Accalli vid Columbia universitetet.
- Det är nästan som ett magiskt tänkande bakom. Ideén att BCG slår ut autoimmuna celler är fortfarande obevisad, menade han i en intervju för Diabetes in Control.
Men forskargruppen bakom arbetet med BCG-vaccin fortsatte sitt arbete och har nu alltså även en förklaring till varför BCG-vaccinet funerar som en behandling/bot vid typ 1 diabetes.
- Vår upptäckt att patienter med typ 1 diabetes inte utnyttjar glukos på ett normalt och effektivt sätt öppnar dörren för kliniska prövningar där BCG-vaccinet prövas, säger Denise Faustman.
Hennes grupp har fått ett godkännande att utföra en större kliniska prövning med 150 patienter. Fram till dess att resultaten från den redovisas står frågan om BCG-vaccinet vara eller inte vara i behandlingen av typ 1 diabetes obesvarad.

Lovar för mycket

Kritiken mot hennes grupps arbete innehåller flera punkter. Antalet deltagare i studierna har varit för få för att några säkra slutsatser ska kunna dras. Denise Faustmans uttalande i vanliga media är alltför tvärsäkra, vilket riskerar att väcka ogrundade förhoppningar bland patienter och allmänhet. Dagarna innan den årliga kongressen American Diabetes Association i juni 2018 uttalade sig Denise Faustman i allmänna media om vilket forskningsgenombrott som stod för dörren. Detta är emot god forskningsetik, anser kritikerna.
Samma dag som kongressen öppnades gjorde de två största amerikanska diabetesorganisationerna i USA, Juvenile Diabetes Research Foundation och American Diabetes Association, ett gemensamt uttalande mot Denise Faustmans uttalanden. En ovanlig åtgärd av de båda jättarna.
Varken JDRF eller ADA ger något ekoniskt stöd till BCG-försöken. De vilar helt och hållet på bidrag från privata stiftelser och donationer.

Av: Tord Ajanki

Fotnot: BCG-vaccinet (Bacillus Calmette-Guérin) mot tuberkulos har snart funnits hundra år. Fler än fyra miljarder människor har vaccinerats.

Länk till uttalandet från JDRF och ADA angående Faustmans resultat