Studie om stress och typ 2-diabetes

Den senaste forskningen tyder på att stress och blodsocker samverkar på ett sätt som vi tidigare inte anat. En forskningsstudie som leds från Lunds Universitets Diabetescentrum i Malmö kommer att undersöka hur naturliga variationer i stressnivån påverkar blodsockret, både hos personer med och utan typ 2-diabetes. Deltagarna i studien kommer också få tillgång till ett forskningsbaserat Internetverktyg som ger råd och stöd för att hantera stress.

Anmäl dig på www.priushealth.org/sv
Studien riktar sig till dig som vill förbättra din hälsa, dina levnadsvanor och ditt mående. Anmäl dig på forskningsstudie.se

För några år sedan upptäckte forskare vid Lunds Universitets Diabetescentrum att det finns en koppling mellan stress och typ 2-diabetes ända ner på cellnivå. Stress leder till mindre insulinfrisättning och försämrad blodsockerkontroll. Effekterna av stress varierar mellan människor bland annat beroende på genetiska varianter.

I den aktuella studien kommer forskarna att gå vidare och undersöka i detalj hur stress påverkar blodsockret. Forskarna har också utvecklat ett Internetverktyg med övningar och ett stort bibliotek av texter, skrivna av läkare och forskare, som ger stöd och tips för att hantera hälsan och livsstilen, bland annat stressen.

Både personer med och utan typ 2-diabetes är välkomna att delta i studien. Deltagarna får tillgång till Internetverktyget som används hemifrån på egen hand för att ge stöd och råd för att hantera stressen och hälsan. Personer med typ 2-diabetes och långtidsblodsocker (HbA1c) över 52 kommer dessutom att kallas till fysiska besök i Malmö var tredje månad för blodprovstagning. En del av dem kommer också att bära en ring på handen som mäter stressnivån, bland annat genom att mäta sömnkvalitet och variation i hjärtrytmen.

Allt deltagande är frivilligt.

Du anmäler ditt intresse till studien via www.forskningsstudie.se