Sömnbrist ökar diabetesrisk

Personer som sover mindre än sex timmar per natt riskerar att försämra sin sockerkontroll. De får ett förhöjt fasteblodsocker, ett förstadium till typ 2 diabetes.

Amerikanska forskare vid Buffalouniversitetet i New York,som har följt nästan ett och ett halvt tusen friska personer under sex år, fann ett starkt samband mellan hur länge de sov och hur deras blodsocker utvecklades över perioden.

Kortsovare i riskzonen

Dem som i genomsnitt sov mindre än sex timmar per natt under arbetsveckan hade, jämfört med dem som sov längre, mer än fyra och en halv gång så hög risk att gå från ett normalt blodsockervärde till ett något förhöjt.
Det högre värdet som är ett tecken på försämrad förmåga att omsätta socker kan i många fall ses som ett förstadium till typ 2 diabetes.

Sömnen viktig för hälsan

Av de 1 445 deltagarna identifierade forskarna 91, som när undersökningen startade hade normalt fastevärde för blodsockret (under 5,6 mmol/l), men som under sexårsperioden fick allt högre värde, från 5,6 till 6,9 mmol/l.
Gränsvärdet för typ 2 diabetes är 7,0 mmol/l.

Sömn och diabetes

Det starka sambandet förändrades inte när forskarna tog hänsyn till andra faktorer som ålder, kön och kroppsvikt.
Varför sambandet sömnbrist och försämrad sockeromsättning finns är inte klarlagt men att diabetes och sömnstörningar har ett starkt samband visar allt fler undersökningar.

Sömnbrist och sockersug

Flera studier har visat att sömnbrist tenderar att ge ökad kroppsvikt, framför allt runt buken. Andra antyder att aptiten, särskilt suget på sockerrik mat, ökar när vi är trötta och sömniga.
Vidare är det känt att sömnbrist ökar halterna av stresshormoner, till exempel kortisol, som framkallar insulinresistens och försvårar blodsockerkontrollen.

Sömnproblem är vanliga i befolkningen.

Andningsuppehåll

diabetesportalen.se har tidigare skrivit om det starka sambandet mellan sömnstörningar med  andningsuppehåll, så kallade sömnapné, som ger en kraftig sömnbrist, och typ 2 diabetes (se länk nedan).
Nästan hälften av alla med diagnosen typ 2 diabetes är drabbade av regelbundna andningsuppehåll under sömnen. Det är också känt att om andningsuppehållen behandlas förbättras blodsockerkontrollen.

En biologisk nödvändighet

- Vår undersökning ger ytterligare ett belägg för hur skadligt brist på sömn är för hälsan, konstaterar undersökningsledaren Lisa Rafalson till Science Daily.
- En god natts sömn är en biologisk nödvändighet. Din kropp vill och behöver det, tillägger hon.

Källa: Science Daily. Undersökningen presenterades på American Heart Associations pågående konferens.

Text: Tord Ajanki
Bild: Photodisc, Digital Vision