Skyddande enzymer möjlig ny behandling vid njurskador

I en ny studie har forskare från Joslin Diabetes Center, Boston, och universitetet i Helsingfors, Finland, identifierat flera enzymer som skyddar mot njurskador vid diabetes. Fyndet kan leda till ett nytt sätt att behandla för att förebygga skadorna.

en person får dialys
Dialys. Bild: Dreamstime
Forskarna har använt uppgifter ur den så kallade Joslin Medalist Study, en undersökning där fler än tusen patienter som haft typ 1 diabetes i mer än 50 år deltar. Det speciella med gruppen är att deltagarna, trots så långvarig diabetes, enbart har drabbats av lindriga eller till och med ingen alls av de vanliga komplikationerna. Särskilt fokus för den nu publicerade undersökningen var njurskador.

Också riskprotein vid Alzhemiers sjukdom

Tidigare har samma forskargrupp funnit att de njurfriska diabetikerna har högre nivåer av en grupp enzymer relaterade till glukosomsättningen i njurarnas glomerulus, nystan av tunna kapillärer som filtrerar blodet fritt från restprodukter vilka senare utsöndras via urinen.
Bland ett av enzymerna finns ett som verkar vara särskilt skyddande för njurarna – pyruvate kinase (PKM2). Nivåerna av proteinet var 2,7 gånger högre bland deltagare som inte hade njursjukdom jämfört med de som hade drabbats.
- Detta indikerar att PKM2 har en viktig skyddande effekt, säger Daniel Gordin på Joslin Diabetes Center, försteförfattare till artikeln som har publicerats i tidskriften Diabetes Care.
Även ett protein, amyloid precursor protein (APP), var förhöjt hos de njurfriska diabetikerna i medaliststudien. Att APP skulle utgöra en skyddande faktor mot njurskada hos diabetiker är överraskande med tanke på att proteinets bäst kända funktion är ökad risk för Alzheimers demens.
- Men det kan mycket väl ha skyddande faktorer i andra vävnader. Med det sagt, vi behöver fortsatta studier om detta, konstaterar Daniel Gordin.

Förödande komplikation

Resultaten av fynden kan bli både en viktig ny markör för att identifiera diabetiker med hög risk för att utveckla njurskador och en ny behandling för att söka förebygga dem. Enzymerna och proteinet APP skulle på sikt även kunna utvecklas till ett nytt läkemedel för behandla redan uppkomna skador.
- Diabetisk njursjukdom är förödande. Fullt utvecklad leder den till njursvikt och nödvändigheten av dialys eller njurtransplantation. Den ökar också väsentligt risken för hjärt- kärlsjukdomar, säger Daniel Gordin i ett pressmeddelande från Joslin Diabetes Center.
- Det finns, ett trängande behov av att finna något som kan hjälpa de drabbade. Studierna tar lång tid att genomföra men det här är riktigt lovande, konstaterar han.
Forskarna utökade också studien till patienter med typ 2 diabetes och till de som hade haft typ 1 diabetes en kortare tid. Resultaten visade att typ 2 diabetiker jämfört med friska hade lägre nivåer av PKM2.
Forskarna drar slutsatsen att de skyddande faktorerna också finns hos njurfriska såväl typ 1 som typ 2 diabetiker vilka inte hade haft sjukdomen under så lång tid som medalistdeltagarna.

Länk till sammanfattning av undersökningen som är publicerad i tidskriften Diabetes Care:

Characterization of Glycolytic Enzymes and Pyruvate Kinase M2 in Type 1 and 2 Diabetic Nephropathy

Text: Tord Ajanki