Ny upptäckt ger trötta insulinceller nytt liv

Över 3000 år gamla dokument från Egypten beskriver förekomsten av diabetes. Sedan dess har det hänt mycket. Albert Salehi, docent vid Lunds universitet berättar bland annat om sin forskning som visar att insulinceller som förlorat sin energi svälter och dör, men att det finns ett sätt att att återställa deras tidigare funktion.

Albert Salehi: Ny upptäckt ger trötta insulinceller nytt liv

Föredrag av docent Albert Salehi vid Lunds universitet.

Inspelningen är gjord i april 2019 under en diabeteskväll arrangerad av Lunds universitets Diabetescentrum i samarbete med Diabetesföreningen Sydvästra Skåne och Patientforum Skånes universitetssjukhus.