Medeonstipendiet till Emma Ahlqvist

Emma Ahlqvist, forskare och docent vid Lunds universitets Diabetescentrum tilldelas Medeon-stipendiet för sin nydanande forskning inom genetik och diabetes. Stipendiet delas ut i samband med Världsdiabetesdagen som uppmärksammas med ett evenemang för allmänheten den 9 november i Malmö.

Medeonstipendiaten Emma Ahlqvist och den nya indelningen av diabetessjukdomarna
Diabetes är en tickande bomb, en folksjukdom, som ökar i hela världen. En av nio svenskar har diabetes eller är i riskzonen att drabbas. Typ 2-diabetes, livsstilsrelaterad, ökar kraftigt samtidigt som Sverige är ett av de länder med högst antal insjuknande i typ 1-diabetes, som är en autoimmun sjukdom.

Medeonstipendiet på 50 000 kronor delas ut av Medeon i samverkan med Moll Wendén Advokatbyrå och den här gången är det docent Emma Ahlqvist som får ta emot stipendiet.

Motiveringen lyder enligt följande: ”docent Emma Ahlqvist tilldelas 2019 års Medeon-stipendium för sin nydanande forskning inom genetik och diabetes. Hennes kliniska undergruppering av diabetes har vunnit världsrykte och banar väg för bättre individualiserad vård.”

Stipendiet delas ut i samband med Världsdiabetesdagen den 9 november. Temat är i år mat och livsstil.

Det är forskningsparken Medeon Science Park & Incubator som i samverkan med Lunds universitets Diabetescentrum (LUDC), Diabetesföreningen i Skåne Län, Lunds universitet och Diabetes Samverkan Sverige (DSS) som tillsammans arrangerar Världsdiabetesdagen i Malmö. Evenemanget vänder sig till hela familjen och det kommer att hållas föredrag om aktuell forskning, utställningar med den senaste tekniken inom diabetes och workshopar där man kan fråga om fotvård, träffa forskare och testa sitt blodsocker. De yngre kan prova på att vara miniforskare.

Om Världsdiabetesdagen i Malmö

Tid: Lördagen den 9 november kl 09.30 – 15.00
Plats: Quality Hotel View, Hyllie i Malmö
Mer info: https://vddskane.com

Källa: Pressmeddelande från Medeon

Om Emma Ahlqvist

Emma Ahlqvist Lunds universitet
Emma Ahlqvist Lunds universitet, Foto: Johan Bävman

Om Emma Ahlqvist i Lunds universitets forskningsdatabas Lucris

Så arbetar vi med pressmeddelanden

På diabetesportalen.se återpublicerar vi pressmeddelanden från svenska universitet och högskolor. Vi har ingen möjlighet att svara på frågor om innehållet eller bedöma den vetenskapliga kvaliteten utan hänvisar till respektive lärosäte. Undantaget är pressmeddelanden från Lunds universitet. För frågor, mejla redaktionen [at] diabetesportalen [dot] se.