Livsviktiga steg mot bättre hälsa

Pressmeddelande från Hjärt- och lungfonden
Den 22 september lanseras Trappans dag. Syftet med dagen är att sätta ljus på att vi rör oss allt mindre i dag och att det ökande stillasittandet hotar både vår fysiska och psykiska hälsa. Bakom dagen står folkhälsoinitiativet 100trappsteg tillsammans med Karolinska Institutet samt organisationerna Suicide Zero, Hjärt-Lungfonden och Generation Pep.

- Ökad fysisk aktivitet i form av ökad vardagsrörelse skulle kunna förhindra stort mänskligt lidande, men också innebära enorma besparingar då de stora folksjukdomarna kopplade till stillasittande idag kostar samhället stora summor. Ska vi nå hållbarhetsmålen i agenda 2030 är det dags att gå från ord till handling, säger Mattias Sunneborn, ambassadör för Suicide Zero och en av initiativtagarna bakom 100trappsteg.

Ett stort antal studier runt om i världen visar tydligt att stillasittande och vårt moderna rörelsemönster innebär stora hälsofaror. Vi har aldrig suttit stilla så mycket som i dag. Exempelvis visar en kartläggning att svenska män och kvinnor i övre medelåldern tillbringar i snitt nio till tio timmar sittande per dag. Nästan detsamma gäller för barn. En ny undersökning av 5-åriga svenska barn visar att de sitter i snitt nio timmar om dagen.

Detta kan få stora konsekvenser för hur vi mår i framtiden. På sikt ökar långvarigt, oavbrutet stillasittande risken för många vanliga hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkt och stroke, typ 2 diabetes, demenssjukdomar, depression, ångest och stressrelaterad ohälsa. Stillasittande orsakar redan i dag lika många förtida dödsfall i världen som rökningen.

- På Trappans dag uppmanar vi alla att gå minst 100 trappsteg. Forskning visar att varje steg, varje minut räknas och har större hälsoeffekter än vi trodde tidigare, säger professor, Mai-Lis Hellènius, Karolinska Institutet.

Fördelar med att ta trappan:

·     Att gå i trappor är utmärkt träning för både kondition och muskelstyrka.

·     Lårens och rumpans muskler är kroppens största och har stor betydelse för vår hälsa.

·     Trappor finns över allt, inomhus och utomhus, i och runt våra hem, på våra arbetsplatser, på skolor, i butiker, på sjukhus och vårdcentraler. Det kräver ingen förberedelse eller utrustning.

För mer information, kontakta gärna:

Mattias Sunneborn, initiativtagare bakom 100trappsteg, telefon 0735-240280, e-post mattias [at] sunneborn [dot] se

Jenny Åkervall, initiativtagare bakom 100trappsteg, telefon 070-690 42 79, e-post jenny [dot] akervall [at] me [dot] com

Daniel Edelsvärd-Wallerman, Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544235, e-post daniel [dot] edelsvard [at] hjart-lungfonden [dot] se

Fakta Trappans dag 2020

Trappans dag är ett samarbete mellan folkhälsoinitiativet 100trappsteg tillsammans med Karolinska Institutet samt organisationerna Suicide Zero, Hjärt-Lungfonden och Generation Pep.

Folkhälsoinitiativet leds av Mattias Sunneborn, före detta längdhoppare med bland annat ett EM-guld och ett VM-silver samt Jenny Åkervall, journalist, talskrivare och författare, som uppmanar alla att gå 100 trappsteg varje dag, under resten av livet, för att få bättre kondition, bli starkare och må bättre.

Tisdagen den 22 september arrangeras Trappans dag - ett livesänt webinarium med professor Mai-Lis Hellénius, Karolinska Institutet, Carolina Klüft, olympisk mästare och verksamhetschef för Generation Pep samt psykiater och överläkare Ullakarin Nyberg från Suicide Zero. Inbjudan ligger med bifogad fil.

Arrangemanget Trappans dag kommer sändas i SVT Forum den 22 september kl 9-11.

Följ gärna @100trappsteg på instagram #100trappsteg

För mer info: www.100trappsteg.se