Hög risk för tjocka syskon till unga typ 2-diabetiker

Övervikt ökar dramatiskt risken för diabetes. Nu visar en studie från USA, där typ 2 diabetes är vanligt även bland barn och ungdomar, att ett tjockt barn som har ett syskon med typ 2 diabetes löper större risk att själv drabbas jämfört med andra lika tjocka barn som inte har diabetes i familjen.

- Överviktiga syskon till unga typ 2 diabetiker har både en ärftlig belastning och lever av allt att döma i en riskfull miljö, säger Sheela Magge, forskare vid Children’s Hospital i Philadelphia, USA, som lett undersökningen.

Syskonet gör skillnad

Forskargruppen har studerat 62 feta barn och ungdomar i åldrarna 8 till 17 år som har minst ett syskon äldre än tolv år. 20 av barnen hade ett syskon med typ 2 diabetes. De övriga 42 hade lika grav övervikt och överensstämde i ålder och kön. Skillnaden var att de inte hade något syskon med diabetes.

Fyra gånger högre risk

När resultaten från olika undersökningar som mäter kroppens förmåga att omsätta socker jämfördes mellan de båda grupperna framträdde viktiga skillnader.
Bland de barn och ungdomar som hade ett syskon med typ 2 diabetes var det fyra gånger vanligare med störningar i sockeromsättningen eller en odiagnostiserad diabetes.

Fetma, pubertet och insulinresistens

Försämrad sockeromsättning betraktas som ett förstadium till typ 2 diabetes och bland kraftigt överviktiga barn är puberteten en kritisk period. Fetman i sig orsakar insulinresistens, en nedsatt känslighet för insulin i kroppens vävnader, vilken ställer större krav på en ökad insulinproduktion. Till det kommer de normala hormonella förändringarna som alla får under puberteten vilka också ökar insulinresistensen.

Typ 2 diabetes vanligt bland unga

- Puberteten kan vara tillräckligt för att diabetessjukdomen ska debutera hos de överviktiga barnen, framför allt om en nära släkting har sjukdomen.. Så gott som alla barn och ungdomar med typ 2 diabetes har sjukdomen i släkten, konstaterar Sheela Magge.
Situationen i USA, där idag fler barn och tonåringar drabbas av typ 2 diabetes än av typ 1 diabetes, är mycket svårare än i Sverige.

Även i Sverige

Men också här i Sverige ökar diagnosen typ 2 diabetes bland barn och ungdomar. Den främsta orsaken är den allt vanligare övervikten.
Idag är 25 procent av svenska tioåringar överviktiga. Det är mer än en fördubbling på bara tio år. Bland svenska tonåringar är viktproblemen ännu vanligare.

Undersökningen är publicerad online i tidskriften Journal of Pediatrics i december 2008.
Länk till en sammanfattning: