GAD-vaccinet verksamt ännu efter fem år

Resultaten fem år efter GAD-vaccinationen visar att patienterna fortfarande har en bättre bevarad egen insulinproduktion och att färre tvingats börja med insulinsprutor.

I den första undersökningen med GAD-vaccinationer behandlades 47 vuxna patienter med LADA-diabetes, den speciella form av typ 2 diabetes som drabbar vuxna men som i likhet med typ 1 diabetes beror på att kroppens eget immunförsvar angriper och förstör de insulinproducerande cellerna. På sikt blir LADA-patienter beroende av insulininjektioner.
Målet med GAD-vaccinet är att om möjligt bromsa eller helt stoppa det autoimmuna angreppet som dödar insulincellerna.

Noggranna förberedelser

- Vi började med vuxna och inte med barn eftersom vi inte visste vad som kunde hända, trots noggranna analyser och djurförsök som visade att GAD-injektionerna var säkra, kunde de innebära en risk för människor, förklarar Carl-David Agardh, som är professor i klinisk diabetesforskning på Universitetssjukhuset MAS i Malmö och LUDC och som leder GAD-undersökningen.

Effekten mäts på olika sätt

Resultaten av den fem år långa uppföljningen offentliggörs i dag av Carl-David Agardh på den pågående internationella diabeteskongressen i Rom.
- Vi ser att GAD, framför allt i den grupp som fick 20 mikrogram vid två tillfällen, fortfarande har en positiv effekt jämfört med placebo, säger han.
Den positiva effekten kan utvärderas på flera olika sätt. Två frågor att besvara är: Hur många av patienterna har tvingats börja med insulininjektioner? Hur stor egen insulinproduktion har patienterna fortfarande kvar?

Bara en av sju

Resultatet efter fem år ger klart svar på båda frågorna. I placebogruppen har 64 procent börjat med insulin. I gruppen som fick 5 mikrogram 71 procent. I grupperna som fick 20 och 100 mikrogram endast 14 procent.
- Undersökningen är ju inte så stor men att bara en av sju i 20- och 100-grupperna har tvingats börja med insulin visar att GAD har påverkat det normala förloppet vid LADA som är en allt större förlust av egen insulinproduktion, konstaterar Carl-David Agardh.

Större undersökningar planeras

Även patienternas egen förmåga att producera insulin var klart bättre, i synnerhet i den grupp som fick 20 mikrogram, där insulinproduktionen inte verkar avta.
- Vi har visat att GAD-vaccinet har effekt och att det så här långt inte finns några säkerhetesrisker med behandlingen. Nu ska vi gå vidare med undersökningar där fler patienter deltar, säger Carl-David Agardh.
Parallellt med LADA-undersökningen pågår liknande studier på barn som nyligen insjuknat i typ 1 diabetes. Även där planeras stora undersökningar som kommer att ge det definitiva svaret om GAD-vaccin förmår bromsa det autoimmuna angreppet på de insulinproducerande cellerna.