DIABEAT - Insamlingsgala i Malmö

I juni arrangeras DIABEAT, en insamlingsgala på Stadionmässan i Malmö. Målet är att samla in 200 000 kronor till diabetesforskningen. Initiativtagare är Daniel Dahlqvist vars dotter har typ-1 diabetes.
Här skriver han själv om hur idén om en gala blev till verklighet:

Måndagen den 11 november 2013 förändrades livet fullständigt. Inte bara för vår dotter Moa som då var 6,5 år gammal utan för hela vår familj. Det var den dagen då Moa diagnosticerades med diabetes typ 1. Vi kastades in i en värld av kolhydraträkning, blodsockermätningar, sprutor, kvoter, dextrosol, känningar, ketoner, oro, rädsla och inte minst en oändlig radda av vaknätter brottandes mot antingen höga eller låga blodsockervärden.

Det handlar om pengar
Ända sedan den dagen har jag känt att jag ville göra något för att förändra och förbättra situationen. Både för Moa men också för alla andra som tvingas ha diabetes som en ständig följeslagare i livet. Jag ville helt enkelt dra mitt strå till stacken. Men som med så många andra goda intentioner i livet så rann det ut i sanden. Det försvann där någonstans mellan vardagslivets alla måsten och den fullbokade kalendern. Ända fram till i höstas då nyheten om det stora genombrottet i forskningen kring ett botemedel sipprade ut i nyheterna. Helt plötsligt väcktes min iver och passion till liv på nytt när jag förstod att det hade börjat svänga över mot NÄR gåtan kan lösas istället för OM. Och att hastigheten på hur fort NÄR kan bli verklighet handlar om en enda sak – pengar.

Galakväll, nätauktion och lotteri
Jag och Moa började prata om vad vi kunde hitta på som skulle kunna generera pengar till forskningen. Eftersom det är lättast att gräva där man står kom vi ganska snabbt fram till att en konsert/gala var det givna alternativet då musiken är en så stor del av mitt liv. Då jag dessutom triggas av utmaningar satte jag snabbt upp ett mål att försöka lösa en galakväll utan att det skulle kosta en enda krona. Jag har tvingats revidera den utmaningen lite men har å andra sidan kopplat på sponsorer som täcker kostnaderna. Jag började involvera kompetent folk som jag ville ha med i projektet som skulle säkerställa att kvaliteten på galan blev hög. Allt eftersom växte fler ben ut i projektet. Allt för att maximera möjligheten till större intäkter till forskningen. Till slut blev DIABEAT ett koncept som står på fyra ben: Galakvällen, nätauktionerna, lotteriet samt SMS/PG-insamlingen.

Nio "nej" för varje "ja"
Innan jag påbörjade arbetet ställde jag mig in på att för varje ”ja” som jag fick skulle jag få nio ”nej”. Jag förväntade mig att få slita en hel del för att lyckas genomföra projektet. Men jag har under arbetets gång blivit så överväldigad av människors godhet, generositet och vilja att ställa upp, hjälpa till och vara med att dra strået till stacken. Det har betytt och gett mig så oerhört mycket. Jag är så tacksam och glad för alla de, både nära vänner men också fullständiga främlingar, som har signat upp och stått med mig i det här projektet och jag ser med tillförsikt och spänning fram emot vad slutresultatet ska bli i kronor och ören när ”domaren har blåst av matchen” och allt är över.

På samma sätt som vår familjs liv förändrades över en natt så förändras det för två barnfamiljer i Sverige…varje dag! Det är för alla dessa barn, alla syskon, familjer och såklart alla vuxna som också är drabbade av diabetes typ 1. Det är för dem som vi gör DIABEAT. För dem och för hoppet om att vårt strå till stacken ska ge forskarna möjlighet att snabbare lösa diabetesgåtan!

Daniel Dahlqvist,
Pappa till Moa och initiativtagare till DIABEAT