Träning som medicin

Anna Krook, professor i fysiologi vid Karolinska Institutet, tilldelas LUDC/DPLU:s Nordiska pris för framstående yngre forskare. Förutom äran kunde hon på onsdagen hon motta en prissumma på 50 000 kronor i samband med Diabetesforskningens dag i Malmö.

Priset delas ut av Diabetesprogrammet vid Lunds universitets Diabetescentrum.
Anna Krook utsågs till årets mottagare för sin banbrytande forskning om vad insulinet gör i muskelcellerna, dit kolhydraterna transporteras när man ätit. Den här processen är rubbad hos insulinresistenta individer, och en av orsakerna till typ 2 diabetes.

Varför är din forskning viktig?
- Diabetes är ett stort hälsoproblem. Jag är intresserad av de molekylära aspekterna och vad man kan göra för att förbättra insulinkänsligheten. Alla kan inte träna bort sin diabetes. Men resultatet av vår forskning skulle kunna vara ett läkemedel som har samma effekt som träning, eller åtminstone kunna ta reda på vad som är mest effektiv träning för olika individer.

Varför är träning viktig för diabetiker?
- Träning gör att man blir mer känslig för insulin, och effekten sitter i ett tag tills den klingar av.

Hur ofta ska man träna för att effekten ska hålla i sig?
- Varannan eller var tredje dag i alla fall, säger Anna Krook. En intressant fråga är huruvida personer som idrottat mycket i unga dar har nytta av det när de blir äldre.

I en tidigare publicerad artikel anser ni att träning är medicin. Vad tycker du om att införa fysisk aktivitet på recept?
- Det är en hälsopolitisk fråga. Man vet att träning är bra mot många sjukdomar, såsom alzheimer, depression och hjärt- kärlsjukdomar, men man ska inte underskatta vardagsmotion som att gå till jobbet och stå upp när man arbetar, säger Anna Book som också slår ett slag för så kallad ”non-exercise”, dvs vikten av att göra många små rörelser ofta.

Sara Liedholm

Fotnot: Doktoranden Emilia Heimann, utsågs till årets mottagare av DPLU:s pris till forskarstuderande med en prissumma på 40 000 kronor.