Nässpray vid djupa blodsockerfall

Sedan många år har hormonet glukagon, som snabbt höjer blodsockret vid djupa blodsockerfall, funnits som injektion. Nu är ett godkännande av glukagon som nässpray på väg.
Sprayen är lika effektiv som sprutan men betydligt enklare att använda. Enligt de prövningar som utförts är sprayen ungefär fem minuter långsammare än sprutan.

Nässprejen Baqsimi

Det finns två nyckelspelare, två hormoner, som reglerar blodsockerhalten i blodet. Det ena är insulin som hos friska utsöndras efter en måltid. Insulinet ”öppnar” muskler, fettvävnad och lever som då kan ta upp socker ur blodbanan och lagra det som energi.
Det andra hormonet är glukagon, som höjer blodsockret, det utsöndras mellan måltider för att ser till att det finns energi mellan måltiderna. Insulin utsöndras från betaceller, glukagon från alfaceller. Båda celltyperna finns i bukspottkörteln.

Insulinbrist och insulinresistens

Vid diabetes fungerar det inte som hos friska. Vid typ 2 diabetes är insulinutsöndringen ofta försämrad och det finns även ett motstånd, insulinresistens i kroppsvävnaderna så att cellerna inte kan ta emot socker från blodbanan. Forskning har också visat att det finns en tredje rubbning vid typ 2 diabetes, för höga nivåer av glukagon.
Vid typ 1 diabetes då den egna insulinproduktionen är helt eller nästan helt saknas måste insulin injiceras.
Det är patienter som tar läkemedel för att sänka blodsockret, insulin eller tabletter, som kan hamna i farligt låga blodsockervärden. Därför finns glukagoninjektioner som läkemedel, som en snabb räddare i nöden.

Europa på tur

Sedan 1961 har glukagon funnits i injektionsform men i juli tidigare i år godkände den amerikanska läkemedelsmyndigheten U.S. Food and Drug Administrations glukagon i form av nässpray. Nu står Europa på tur.
Två kliniska studier bland vuxna med diabetes har deltagit i utvärderingen inför godkännandet. Deltagarna utsattes för insulinkänningar med extra doser av insulin. Sedan fick de nässprayen.
”Baqsimi [nässprayen] ökade tillfredsställande blodsockernivåerna inom 30 minuter efter administrering och visade sig lika effektivt som injicerat glukagon.” konstaterade den Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, i ett uttalande.

Även för barn över fyra år

Sprayen har också utvärderats på barn äldre än fyra år som har typ 1 diabetes. EMA rekommenderar ett införande av sprayen även i Europa. Det är mest ett formellt beslut som saknas så snart finns sprayen också på apotekshyllorna i Sverige.
Baqsimi levereras i en liten engångsförpackning som liknar de som näsdroppar ofta har. Den som får sprayen behöver inte inhalera eller djupandas. En stor fördel eftersom det är möjligt att ge den även till en person som är medvetslös. Glukagonet tas snabbt upp av slemhinnan i nästan.
Biverkningarna liknar de som finns med glukagoninjektioner, huvudvärk, illamående, kräkningar. Med sprayen tillkommer med besvär från näsa och ögon. Biverkningarna är mycket sällan allvarliga.