Diabetespatienter behöver inte blodförtunnande läkemedel

Patienter med diabetes typ 2 behandlas ofta med blodförtunnande läkemedel för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Men diabetespatienter som inte haft stroke, hjärtinfarkt eller andra hjärtsjukdomar blir inte hjälpta av blodförtunnande läkemedel. Det visar en studie av forskare vid Sahlgrenska akademin.

yp 2 diabetiker löper mer än dubbelt så stor risk för hjärt- och kärlsjukdom jämfört med de som inte har sjukdomen. I förebyggande syfte behandlas därför många diabetespatienter med blodförtunnande läkemedel baserade på acetylsalicylsyra, till exempel Trombyl.
En studie vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, visar nu att acetylsalicylsyra ofta inte har någon effekt för patienter med diabetes typ 2.

20 000 patienter

Studien omfattar nästan 20 000 diabetespatienter, och utgår från det nationella diabetesregistret, där en stor del av alla diabetespatienter i Sverige är registrerade.
Forskarna har också använt sig av andra nationella register, för information om läkemedelsförskrivningar och sjukhusdiagnoser.

Inga fördelar

– Vi kunde inte se att det finns några fördelaktiga effekter på risken för hjärtkärlsjukdom eller död kopplat till behandling med acetylsalicylsyra hos patienter med diabetes typ 2 utan etablerad hjärtkärlsjukdom, säger läkaren Nils Ekström som är en av författarna bakom den vetenskapliga artikeln.
Enligt honom är acetylsalicylsyra ett välbeprövat och billigt läkemedel med få biverkningar, men det ska inte skrivas ut i onödan.
– Vi kunde också se en antydan till att de patienter som tog läkemedlet hade en ökad risk för magsår och blödning, säger Nils Ekström.

Minskad risk för återfall

Omkring 300 000 svenskar har diabetes typ 2. Även om svenska läkare blivit mer återhållsamma med att skriva ut acetylsalicylsyra till diabetespatienter utan etablerad hjärtkärlsjukdom är det fortfarande relativt vanligt.
I andra länder, bland annat USA, rekommenderas acetylsalicylsyra som en del av behandlingen vid diabetes även hos patienter utan känd hjärtkärlsjukdom.
– Det är väldokumenterat att patienter med diabetes typ 2 som haft en hjärtinfarkt eller annan hjärtkärlsjukdom får klart minskad risk för återfall om de får acetylsalicylsyra, så för dem är det inget snack om att de behöver läkemedlet, säger Nils Ekström.

Källa: Pressmeddelande från Göteborgs universitet

Länk till avhandlingen