Diabeteskväll 8 november i Malmö

Föredrag om nyheter från diabetesforskningen

18.00–18.10  Introduktion till kvällens föreläsningar. Martin Ridderstråle, klinikchef Endokrinologiska kliniken, Skånes universitetssjukhus.

18.10–18.40  Risken för diabetes och fetma – samspelet gener och mat
Marju Orho-Melander, professor genetisk epidemiologi, Lunds Universitets Diabetescenter.

18.40–19.10  Transplantation av insulinceller – för vem och när?
Olle Korsgren, professor transplantationsimmunologi, Uppsala universitet.

19.10–19.30  Paus med frukt och vatten.

19.30–20.00  Hur kan fetmakirurgi bota typ 2 diabetes på bara ett par dagar?
Hindrik Mulder, professor molekylär metabolism, Lunds Universitets Diabetescenter.

20.00–20.30  Epigenetik – en brygga mellan gener, livsstil och miljö
Charlotte Ling, forskare epigenetik och diabetes, Lunds Universitets Diabetescenter.

Frågestund i samband med föreläsningarna

Välkommen!

Ingen förhandsanmälan. Fri entré (350 platser)

Tisdagen den 8 november, kl 18.00–20.30
Skånes universitetssjukhus i Malmö, Jubileumsaulan, SUS Malmö (vid ingång 59 mot Carl Gustafs väg).

Arrangörer Lunds universitets Diabetescentrum, Skånes universitetssjukhus Patientforum i Malmö och Endokrinologiska kliniken samt Sydvästra Skånes Diabetesförening.