GPPAD: ASTR1D – Autoimmun Screening för Typ 1-diabetes Risk och Diabetesprevention

Om studien

I denna studie screenas nyfödda barn för ökad genetisk risk för typ 1-diabetes och celiaki. Information ges under graviditeten på mödravårdscentralen, och om vårdnadshavarna samtycker tas ett blodprov vid förlossningen ur navelsträngen. Provet analyseras för genetisk risk och om barnet har hög risk för typ 1-diabetes och eller celiaki kontaktas föräldrarna för information om uppföljning samt tillfrågas om deltagande i studier där vi försöker förhindra att sjukdomarna uppkommer. I nuläget pågår preventionsstudien SiNT1A för barn med risk för typ 1-diabetes och GRaIn för barn med risk för celiaki.

Länk till webbsajt mer information om ASTR1D

Du kan läsa mer om fortsättningsstudierna SINT1A och GRaIn på webbsidorna nedan

Länk till webbsida med information om SINT1A

Länk till webbsida med information om GRaIN