Diagnode -3 vid nydebuterad typ 1 diabetes

Om studien

Är du 12–17 år och har nyligen diagnosticerad typ 1-diabetes (inom de senaste sex månaderna) kan du kontakta oss för screening i denna studie. Studien går ut på att försöka skydda den kvarvarande insulinsekretionen genom att ge GAD-alum som injektion i lymfkörtel som en slags immuntolerans. Studien bedrivs på flera ställen i Sverige, bland annat på Skånes universitetssjukhus.

Studien rekryterar: Fram till hösten 2023

Vem kan delta?

Personer i ålder 12–17 år på mottagningen i Malmö, för hela studien är åldern 12–29 år.

Personer som diagnostiserats med typ 1-diabetes under de senaste 6 månaderna.

Personer med en specifik genetisk variant av HLA (detta kommer testas som en del av studien).

Länk till webbsajten för Dignode-3

Länk till webbsida med information om Dignode-3 (swediabnet.se)

Frågor och anmälan

Överläkare Tore Vigård, Skånes universitetssjukhus