Stenålderskost minskade vissa blodfetter oberoende av kroppsvikt

Pressmeddelande från Umeå universitet.
En paleolitisk kost, så kallad stenålderskost, utan raffinerat socker, spannmål och mejeriprodukter, kan minska nivån av triglycerider i blodet hos personer med typ 2-diabetes. Minskningen verkar inte hänga samman med den minskning av kroppsvikten som dieten också leder till. Det visar en ny studie.

– Resultaten understryker det inte bara gäller att vara fixerad vid badrumsvågen och hur mycket man äter, utan att det handlar också om vad det är man stoppar i sig, säger Julia Otten, forskare vid Umeå universitet och överläkare.

Under den paleolitiska tiden, det vill säga äldre stenåldern, levde människorna som jägare och samlare. De åt en kost baserad på grönsaker, frukt, magert kött, fisk, nötter och ägg. Innan jordbruket slog igenom, stod spannmål, mejeriprodukter och baljväxter inte för någon betydande del av kosten. Inte heller hade man tillsatt socker eller salt. Nutida ursprungsbefolkningar på ön Kitava och Grönland lever fortfarande som jägare och samlare och äter en diet som liknar den man åt under den paleolitiska perioden. De befolkningarna har också låg förekomst av hjärtkärlsjukdom.

Länk till pressmeddelandet från Umeå universitet