Ny tidning för barn om diabetes

Varje dag får två barn i Sverige typ 1-diabetes. I tidningen Bamse och Lill-Mickel är Lill-Mickel en utav dessa. Tidningen ger möjlighet till igenkänning för både det insjuknade barnet och alla i dess närhet som kan uppleva situationen som jobbig.

Bamsetidningens syfte är att på ett lekfullt och pedagogiskt vis lära kompisar, syskon och klasskompisar om sjukdomen. Även barn som lever med typ 1-diabetes har glädje av tidningen.

De senaste åren har Diabetesförbundet framgångsrikt arbetat för att belysa de problem som finns runt skolgången för barn med diabetes. Framtagandet av tematidningen är en viktig del i detta arbete. Tidningen ges ut av Svenska Diabetesförbundet och EGMONT Kärnan med hjälp av medel från Harry och Elsa Nilssons testamente.

Tidningen är gratis och kan beställas från Svenska Diabetesförbundet: