Diabetesbehandling - från insulin till transplantationer

Pressmeddelande från Uppsala universitet: I år är det 100 år sedan insulinet upptäcktes. Diabetes som tidigare inneburit en säker död blev plötsligt behandlingsbart. Sedan dess har insulinläkemedlen och även metoderna för att mäta blodsocker förbättrats. I framtiden hoppas forskarna kunna bota sjukdomen med hjälp av stamceller.

Om 10–15 år kan det vara fullt möjligt att transplantation av insulinproducerande celler från stamceller kan börja användas på patienter, tror Per-Ola Carlsson.

Insulin är ett livsnödvändigt hormon som reglerar blodsockernivån och hjälper cellerna att ta upp näringsämnen. Kan kroppen inte producera ämnet drabbas man av diabetes. Före insulinets upptäckt 1921 var sjukdomen detsamma som en dödsdom och patienterna tynade bort inom bara några månader. Men tack vare att det då blev möjligt att injicera hormonet förlängdes patienternas liv med flera år.

– I januari 1922 gavs insulin för första gången till en människa. Pojken som var den första att behandlas överlevde 13 år. Det var helt fantastiskt. Redan samma år kom sedan de första kommersiella preparaten med insulin, berättar Per-Ola Carlsson som är professor i medicinsk cellbiologi vid Uppsala universitet.

Länk till pressmeddelandet

Så arbetar vi med pressmeddelanden

På diabetesportalen.se återpublicerar vi pressmeddelanden från svenska universitet och högskolor. Vi har ingen möjlighet att svara på frågor om innehållet eller bedöma den vetenskapliga kvaliteten utan hänvisar till respektive lärosäte. Undantaget är pressmeddelanden från Lunds universitet. För frågor, mejla redaktionen [at] diabetesportalen [dot] se.