Världsdiabetesdagen 2018

Nu kan du se föreläsningarna från Världsdiabetesdagen i Malmö i efterhand!

Hur bidrar vi till en bättre kvalitet på diabetesvården? Föreläsning av Agneta Lindberg, ordförande i Svensk förening för sjuksköterskor i Diabetesvård, SFSD.

Hur kan man motverka stress i familjer med typ 1-diabetes? Föreläsning av Åsa Bällsten, leg psykolog, Barndiabetesteamet i Malmö.

Nytt inom teknik och hjälpmedel, Föreläsning av Tore Vigård, överläkare, Barndiabetesteamet i Malmö.

Screening av nyfödda för ny studie med oralt insulin, Föreläsning av Helena Elding Larsson, läkare och forskare vid Lunds universitet.

Bland molekyler och metaboliter - nya insikter i ämnesomsättningens mysterier, Föreläsning av Peter Spégel, forskare vid Lunds universitet och mottagare av Medeonstipendiet.

Kosten och tarmbakterierna, Föreläsning av Louise Brunkwall, doktorand vid Lunds universitet.

Vikten av god munhälsa vid diabetes Föreläsning av Claes Virdeborn, övertandläkare, avdelningen för parodontologi, Malmö universitet.

Kan vanligt vatten minska risken för typ 2-diabetes? Föreläsning av Olle Melander, professor vid Lunds universitet.

Globala och lokala skillnader bakom utvecklingen av typ 2-diabetes. Föreläsning av Louise Bennet, läkare och docent vid Lunds universitet.

Håll koll på dina ögon - så minskar vi risken för ögonkomplikationer, Föreläsning med Susanne Rosman, ögonsjuksköterska på Ögonkliniken, Skånes universitetssjukhus.

Rökning och diabetes - en dålig kombination, Föreläsning av Isabella Artner, forskare vid Lunds universitet.