Vanskött diabetes i 69 år men inga ögonskador

Mångårig diabetes, höga blodsocker och högt blodtryck – är de tre viktigaste riskfaktorerna för diabetiska ögonskador. En 73 årig kvinna i Brasilien har dem alla men hon har inte ett spår av ögonförändringar trots att hon haft typ 1 diabetes i 69 år. Hon och andra enstaka som slipper komplikationer kan ge forskarna viktiga ledtrådar att nysta i.

En stor majoritet av alla diabetiker får ögonförändringar. Efter 15 år med typ 1 diabetes har åtta av tio skador på ögonen, en femtedel av dem så allvarliga att de hotar synen. Var fjärde typ 2 diabetiker har ögonskador redan när sjukdomen upptäcks.
En tendens är att skadorna blir vanligare bland typ 2 diabetiker och mindre vanliga bland typ 1 diabetiker.

Blodsockerkontrollen viktigast
Flera vetenskapliga studier har visat att det effektivaste sättet att minska risken för diabetiska skador i ögon och njurar är en bra blodsockerkontroll. För varje minskad procent i HbA1c reduceras risken med 30 procent.
Trots effektiv behandling med laser och allt bättre blodsockerkontroll är diabetes fortfarande den vanligaste orsaken till blindhet hos personer i arbetsför ålder. Andra faktorer som ökar risken är högt blodtryck, kanske också blodfettsrubbningar.
Men det gäller inte alla.

Vissa klarar sig ändå
- Nej, även med dålig sockerkontroll och långvarig diabetes klarar sig tio till femton procent från komplikationer. Vi vet också att komplikationer är vanligare i vissa familjer vilket talar för en ärftlig bakgrund, säger Leif Groop, professor i diabetes på Lunds Universitets Diabetescenter (LUDC).
Den mycket stora internationella undersökningen SUMMIT, som koordineras från LUDC, har som ett av sina mål att hitta genvarianter som ökar respektive minskar risken för diabeteskomplikationer.

Vad består skyddet av
- De patienter som trots dålig blodsockerkontroll och långvarig diabetes inte får komplikationer är intressanta, säger Carl-David Agardh, också han professor på LUDC.
- Frågan är varför det är så, fortsätter han. Det kanske är mer intressant att närma sig frågan från det hållet. Att försöka ta reda på vad det är som skyddar just de här patienterna, tillägger han.

Skyhögt blodsocker
En sådan patient rapporteras nu i den vetenskapliga tidskriften Diabetology & Metabolic Syndrome.
Det är en kvinna som idag är 73 år. När hon var fyra år fick hon diagnosen typ 1 diabetes och började insulinbehandling.
Sjukdomen har aldrig varit väl skött. Hennes senaste HbA1c var 9,5 procent, vilket motsvarar ett medelblodsocker på ungefär 20 mmol/l, det vill säga skyhögt.

Också andra riskfaktorer
Kvinnan har högt blodtryck och blodfettsrubbningar och behandling för det i mer än 30 år. Även det borde öka risken för ögonskador. Under 37 år rökte hon 20 cigaretter om dagen. För 23 år sedan hade hon en hjärtinfarkt och för fyra år sedan hjärtopererades hon med ett så kallat by pass-ingrepp.

Omfattande sjuklighet
Hon har hög utsöndring av protein i urinen vilket är ett tecken på diabetisk njurskada. För drygt nio år sedan opererades hon för grå starr i det högra ögat och fyra år senare i det vänstra ögat.
Samma år tvingades hon amputera en tå på vänster fot på grund av ett sår som inte läkte.

Både stora och små blodkärl drabbade
Kvinnan har alltså flera av de vanliga diabeteskomplikationerna både i de stora blodkärlen; ateroskelrotiska förändringar, hjärtinfarkt och by pass-operation och amputation, samt i de små blodkärlen som visar sig som njurskador.
Men hon har ändå inga tecken på ögonförändringar.

Stark ärftlighet
Undersökningar av tvillingar med typ 2 diabetes visar att om den ena får ögonskador är risken 95 procent att också den andre drabbas.
Den ärftliga komponenten är inte lika stark vid typ 1 diabetes men ändå hög, 67 procent visar tvillingstudier.
Detta talar starkt för att ögonkomplikationer har en genetisk bakgrund.

Efterlikna naturen
I SUMMIT-undersökningen, liksom i andra, som fokuserar på diabeteskomplikationer tänker sig forskarna ett arbete i tre steg.
Det första är att identifiera vilka genetiska varianter som antingen ökar risken eller vilka som skyddar mot komplikationer.
Hittas genvarianter som skyddar blir det andra steget att kartlägga på vilket sätt de gör det och det tredje, att med läkemedel försöka åstadkomma samma effekt för att förebygga komplikationer.

Text: Tord Ajanki

Länk till artikeln i Diabetology & Metabolic Syndrome