Typ 1-diabetiker mår allt bättre

En avhandling från Karolinska institutet visar att antalet patienter med typ 1 diabetes som drabbas av allvarliga komplikationer, exempelvis hjärtinfarkt eller amputation, nästan har halverats under de senaste tio åren.

– Glädjande nog ser man att de här allvarliga komplikationerna har minskat med 40 till 50 procent hos patienter med typ1-diabetes. Ett annat exempel är att fertiliten (fruktsamheten) har normaliserats för kvinnor som har typ 1 diabetes utan komplikationer, säger doktoranden Junmei Miao Jonasson.
- Typ 1 diabetes är fortfarande en allvarlig sjukdom. Men i Sverige kan de flesta av patienterna numera se fram emot att nå hög ålder. Så var det inte tidigare, tillägger hon.
Tack vare bättre behandlingar drabbas allt färre typ 1 diabetiker av akut hjärtinfarkt.

Största kartläggningen någonsin

Avhandlingen är den största nationella kartläggning som någonsin gjorts när det gäller patienter med typ1 diabetes och komplikationer. Cirka 31 000 patienter, varav 6000 kvinnor i fertil ålder, som hade fått sin diagnos före 30 års ålder under åren 1975 till 2004 ingår i kartläggningen.
Risken för olika komplikationer har för de olika åldrarna jämförts med genomsnittet i befolkningen.

Avsevärt lägre risk

Risken att drabbas av höftfrakturer, hjärt-kärlsjukdom och amputation är fortfarande mycket högre för typ 1 diabetiker än för icke-diabetiker men den har alltså avsevärt minskat.
Så till exempel visar Junmei Miao Jonassons undersökning att risken för amputation av underben och/eller fot var 40 procent lägre under åren 2000 till 2004 jämfört med före år 2 000.
Risken för hjärtinfarkt bland typ 1 diabetiker minskade med 50 procent under perioden 1995 till 2004 jämfört med 20 år tidigare.

Förbättrade behandlingar

– Den intensiva behandlingen med bland annat insulinpump och nya läkemedel kommer i framtiden att minimera allvarliga komplikationer vid typ 1 diabetes, tror Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning på Karolinska Institutet och handledare för Junmei Miao Jonasson.

Länk till pressmeddelande från Karolinska institutet:

Länk till hela avhandlingen