Sockerpuffar motar blodsockerfallen

Föräldrar till små barn med typ 1 diabetes har testat att ge en sockerspray till barnen när de får insulinkänningar. Tekniken har sedan jämförts mot att ge glukostabletter, frukt, juice eller andra sötsaker.

Blodsockerfall hos små barn med typ 1 diabetes kan vara svåra att hantera för föräldrarna. Dels är det svårt att avgöra hur mycket sött som ska ges, dels kan barnen motsätta sig försöken att höja blodsockerhalten.

Liten mängd glukos per puff
Nu har forskare vid Children City Clinical Hospital i Moskva, Ryssland, tagit fram en sockerspray som kanske underlättar hävandet av blodsockerfall hos små barn. Varje puff innehåller en liten mängd glukos, smakämnen och ett medel som underlättar sockerupptaget till slemhinnan.

Utvärderats på små barn
I en studie som presenteras på den pågående internationella diabeteskongressen i Wien har sockersprayen utvärderats på 27 barn under fem år med typ 1 diabetes.
Barnen delades in i två grupper, i den ena använde föräldrarna sprayen, i den andra fortsatte föräldrarna att behandla insulinkänningarna på samma sätt som de tidigare gjort.

Blodsocker och insulinkänningar
Undersökningens syfte var att ta reda på dels hur många och svåra insulinkänningarna var, dels hur den allmänna blodsockerkontrollen påverkades och dels hur barnen reagerade samt vad föräldrarna tyckte.
Forskarna träffade barnen och föräldrarna var tredje månad under de nio månader som undersökningen pågick.
Vid varje träff kontrollerades barnens blodsocker med HbA1c och föräldrarna fick svara på frågor om hur sockersprayen eller de andra åtgärderna hade fungerat.

Varken tugga eller svälja
Sockersprayen innehåller ungefär ett halvt gram glukos per puff och föräldrarna var instruerade att ge mellan tio och tjugo puffar beroende på hur djupt blodsockerfallet var.
Fördelen med en spray, menar forskarna, är att barnen varken behöver tugga eller svälja.

Lättare att häva
Blodsockerkontrollen förbättrades i båda grupperna (det är inte ovanligt att enbart själva deltagandet i en vetenskaplig undersökning påverkar resultaten) men förbättringen var säkerställt bättre i gruppen med sockerspray där HbA1c sjönk med 1,63 procent jämfört med den andra gruppen där HbA1c minskade med 0,86 procent.
Dessutom visade utvärderingen av föräldrarna att blodsockerfallen var lättare att hantera, blev lindrigare och hävdes snabbare i sockersprayen.

Förbättrar kontrollen
”Ett mer praktiskt och smidigt sätt att hantera blodsockerfall, särskilt bland små barn, är önskvärt. Sockersprayen reducerar såväl djupet på blodsockerfallen som förbättrar den allmänna blodsockerkontrollen.” skriver forskarna.
Undersökningen presenteras på European Association for the Study of Diabetes, EASD:s, 45:e kongress

Fotnot: Sockersprayen finns ännu inte tillgänglig att köpa.