När mättekniken minskar oron

Teknik för att kontinuerligt mäta sockernivåerna förbättrar i hög grad kontrollen, detta jämfört med att sticka sig i fingret och klämma ut en droppe blod. Omfattande och långvariga undersökningar har klart visat fördelarna.
Men, även för en person med diabetes är livet mer än blodsockernivåer. För att undersöka vad användandet av kontinuerlig blodsockermätning, i det här fallet med Freestyle Libre, har för inverkan på oro och stress i relation till diabetes utförde forskarna en undersökning.

Deltagarna 187 stycken, 13 till 19 år gamla, boende i Saudiarabien, hade tidigare använt sig av det konventionella sticket i fingret för att analysera sockernivån. Undersökningen startade med att deltagarna introducerades till att under tolv veckor använda Freestyle Libre. Före och efter fick del svara på 28 frågor enligt ett standardiserat formulär (Diabetes Distress Scale, se länk nedan) som mäter den oro och ångest sjukdomen kan ge upphov till.
I formuläret poängsätts olika påståenden. Till exempel graden av frustration för att blodsockret till synes lever sitt eget liv, rädslan för insulinkänningar, vänners och närståendes oro.
1 – innebär inget problem. 2 – ett litet problem. 3 – ett måttligt problem. 4 – ett ganska allvarligt problem. 5 – ett allvarligt problem. 6 – ett mycket allvarligt problem.

Frustration och oro

I introduktionen till artikeln som är publicerad i tidskriften Diabetes Therapy redogör forskarna för vad tidigare forskning visat i ämnet.
”Det är tydligt visat att diabetesrelaterad oro är vanligt. Över en 18-månaders period rapporterade 38 till 48 procent av deltagare hade de hade känt av psykiska diabetesrelaterade problem. ”Många patienter rapporterar frustration över att de tvingas hantera bördan av sjukdomen.”
Det moderna mer flexibla sättet att behandla med flera insulininjektioner per dag ”vilket gör det lättare att uppnå behandlingsmålen men kan också sätta större press på patienten.” skriver forskarna.
Undersökningar har visat att vuxna typ 1 diabetiker känner oro/depression ungefär dubbelt så ofta som den allmänna befolkningen. Oron har också kopplats till den i sig leder till sämre blodsockerkontroll.

Remarkabla förändringar

Enligt forskarna är det här den första studien på barn och ungdomar där övergången till att kontinuerligt mäta blodsockret betyder för diabetesrelaterad oro.
Och, enligt studieresultatet, medförde bytet av metod mycket. Forskarna använder ord som klart avsatta ”remarkabla förändringar”.
Samtliga 28 variabler om oro/stressnivå beroende på diabetes förbättrades markant på enbart tolv veckor. Särskilt mycket hade oron för blodsockerfall minskat. Andra lättnader var att känslan av maktlöshet inför sjukdomen minskade, liksom att vänner/familj var bekymrade.
Parallellt med den lättade bördan av att som ung leva med typ 1 diabetes blev under de tolv veckorna en säkerställd förbättring av blodglukoskontrollen, samtidigt som antalet insulinkänningar var färre

Länk till undersökningen i tidskriften Diabetes Therapy:
Effectiveness of the Freestyle Libre Flash Glucose Monitoring System on Diabetes Distress Among Individuals with Type 1 Diabetes: A Prospective Study

Formuläret Diabetes Distress Scale (på engelska)