Många typ 1 diabetiker fortsätter tillverka eget insulin

Ytterligare en studie ifrågasätter den sedan länge allmänna uppfattningen att alla insulinproducerande celler dör relativt kort tid efter insjuknandet i typ 1 diabetes. Den här gången visar stor undersökning att en av tre patienter lång tid efter sjukdomsdebuten utsöndrar eget insulin. Detta underlättar avsevärt kontrollen av blodsockret.

Forskarna har analyserat data från TID Exchange, en stor amerikansk databank med säte i Boston. I undersökningen undersöktes blodprover från 919 patienter med typ 1 diabetes. Deltagarna hade haft sjukdomen i mellan tre och 80 år.
Eftersom samtliga använde injicerat insulin och eftersom det inte går att skilja det från eventuell utsöndring av eget insulin analyserade forskarna mängden C-peptid i blodet. C-peptid utsöndras tillsammans med och i samma mängd som det kroppsegna insulinet kan det användas som en spegel, som ett indirekt mått, på den egna insulinutsöndringen.

Diabetes i mer än 40 år

Resultaten visar att en stor del av patienterna har mätbara nivåer av C-peptid i blodet. Det gäller i alla åldrar men det är vanligare bland de som diagnostiserades som vuxna än de som insjuknade som barn.
Bland de patienter som hade haft typ 1 diabetes i tre till fem år och hade diagnostiseras efter 18 års-ålder hade 78 procent egen insulinproduktion. Motsvarande siffra för de som hade fått diagnosen före 18 års-ålder var lägre, 46 procent.
Till och med bland de som hade haft typ 1 diabetes i mer än 40 år hade 16 procent av de som fick diagnosen som vuxna fortfarande en egen insulinproduktion. Bland de som insjuknade som barn hade sex procent kvarvarande insulinproduktion.

En äkta undergrupp

- Andra studier har också visat att vissa typ 1 diabetiker fortsätter att utsöndra eget insulin under lång tid men man har antagit att de är mycket ovanligt. Vi kan, för första gången, definitivt konstatera att de inte alls är så få och att de utgör en verklig undergrupp bland typ 1 diabetikerna, säger Carla J Greenbaum, en av forskarna till Science Daily.
- Detta blir ännu ett bra argument för att öka ansträngningarna för att försöka ta fram behandlingar som kan förlänga perioden med egen insulinproduktion. Det kan handla om att försöka dämpa immunförsvarets angrepp de insulinproducerande cellerna. Det skulle både underlätta kontrollen av blodsocker och minska risken för komplikationer, tillägger hon.

En egen liten insulinproduktion fungerar som ett stöd för det injicerade insulinet. Insulincellerna läser kontinuerligt av blodsockerhalten och utsöndras enbart vid behov när blodsockret blir för högt. Ligger sockret bra eller blir för lågt utsöndras inget insulin.

Länk till studien i den vetenskapliga tidskriften Diabetes Care.