"Målet är att förstå vad som orsakar diabetes typ 1"

Dr Oskar Skog, Uppsala Universitet, har fått ett anslag från stiftelsen Diabetes Wellness Sverige för sitt projekt "Characterization of the diabetic pancreas to unravel the pathogenesis and etiology of type 1 diabetes". Anslaget är på på 200 000 kronor.

Dr Oskar Skog, Uppsala Universitet, "Characterization of the diabetic pancreas to unravel the pathogenesis and etiology of type 1 diabetes", är en av de som fått anslaget på 200 000 kronor.
Dr Oskar Skog, Uppsala Universitet,

Varför började du forska?
- Jag har alltid varit intresserad av hur saker fungerar och var redan när jag började min utbildning på biomedicinarprogrammet i Uppsala inställd på att doktorera och forska. Från början var det infektionssjukdomar och framförallt virus som var mitt största forskningsintresse. Diabetes gled jag in på som doktorand när jag studerade hur så kallade enterovirus kan påverka de insulinproducerande cellerna och eventuellt orsaka diabetes typ 1. Efterhand har sjukdomen hamnat i fokus för mitt intresse och jag har ägnat min forskning åt att förutsättningslöst försöka förstå vad som händer i bukspottskörteln och gör att insulinproduktionen slås ut. Jag tror att förståelse för vad som orsakar diabetes typ 1 är en förutsättning för att vi till slut ska hitta ett botemedel mot sjukdomen som så hårt drabbar många barn och vuxna.

Berätta om ditt forskningsprojekt som fått anslag av Diabetes Wellness Sverige.
- Från personer som avlidit och i donationsregistret sagt ja till donation av organ för annat medicinskt ändamål har vi tillgång till en stor samling välbevarad bukspottskörtelvävnad. Vi har även, i samarbete med norska läkare, tillgång till biopsier som togs från sex patienter nyinsjuknade i diabetes typ 1. Bukspottskörteln är ett svåråtkomligt organ och det är därför ovanligt att man har möjlighet att direkt studera vad som händer när de insulinproducerande cellerna i de Langerhanska öarna förstörs. I det här projektet kommer vi fortsätta att göra just detta och med hjälp av avancerade molekylära metoder karaktärisera de immunceller som finns i bukspottskörteln och misstänks förstöra de insulinproducerande cellerna. Vi kommer även att fokusera på de insulinproducerande cellernas blodförsörjning och försöka ta reda på om denna kan vara störd och bidra till sjukdomsförloppet. Med hjälp av laserteknik kan vi i mikroskopet skära ut just de celltyper vi är intresserade av och på så vis studera dessa separat. På detta sätt hoppas vi kunna ta reda på vad som skiljer friska ö-celler från sjuka. Vi hoppas även kunna identifiera markörer som kan mätas i blodbanan och indirekt avslöja hur sjukdomsförloppet ser ut i bukspottskörteln hos just den patienten.

Vad är målet med projektet?
- Målet är att förstå vad som orsakar diabetes typ 1 och i förlängningen såklart att man ska kunna hitta ett botemedel eller förhindra att sjukdomen uppstår.

Text: Ann Fogelberg

Fotnot: Texten har tidigare varit publicerad på www.diabeteswellness.s