Länken födelsevikt och typ 2-diabetes förklarad

Låg födelsevikt ökar risken för att senare i livet insjukna i typ 2 diabetes. Varför det är så har länge varit oklart men nu börjar frågan klarna. Två svenska undersökningar kastar ljus över sambandet.

LUDC-forskare har undersökt födelsevikt och riskgener för typ 2 diabetes och funnit ett starkt samband. De genetiska riskvarianterna för typ 2 diabetes gav den säkraste förutsägelsen för ett insjuknande bland de som hade den lägsta födelsevikten.
Bland de som hade fler än sju olika riskvarianter och dessutom tillhörde den tredjedel med lägst födelsevikt, bland de drygt 2 000 personerna som ingick i undersökningen, var risken att drabbas av typ 2 diabetes nästan fyra gånger ökad.

Tvillingstudie

En annan stor svensk undersökning, med bland andra forskare från Karolinska institutet i Stockholm, visar också på gemensamma genetiska risker för typ 2 diabetes och låg födelsevikt.
Forskargruppen har studerat drygt 9 000 tvillingpar födde mellan 1926 och 1958 av vilka 592 hade typ 2 diabetes.
Tvillingar är tacksamma att studera av flera skäl. Dels delar de samma tidiga miljö, både i livmodern och under spädbarnstiden. Dels har enäggstvillingar samma genetiska uppsättning samtidigt som tvåäggstvillingar inte är mer genetiskt lika än vanliga syskon.

Den mindre tvillingen störst risk

När forskarna först undersökte tvillingarna var för sig fann de inte oväntat att låg födelsevikt var vanligare bland dem som vuxna hade insjuknat i typ 2 diabetes.
När de sedan jämförde tvillingar i ett par varav den ene hade diabetes men inte den andre fann de att diabetes var vanligare hos den tvåäggstvilling som hade lägst födelsevikt.