Han tävlar i forskningens tjänst

Paul Franks har ägnat de senaste 15 åren åt sitt liv åt att bekämpa typ 2 diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Parallellt med sitt arbete som forskare vid Lunds universitet laddar han nu som bäst inför IRONMAN som går av stapeln i Köpenhamn den 24 augusti.
- På det här sättet hoppas jag kunna bidra till ökad kunskap om sjukdomarna och samla in pengar till forskningen, säger han.

Som professor vid Lunds universitet driver Paul Franks en stor forskargrupp inom genetisk och monekylär epidemiologi vars syfte är att försöka hitta sätt att förebygga och bota sjukdom. Det är ett arbete som kräver många och långa resor världen över då många projekt sker i internationella samarbeten med andra universitet..
- Under sommaren är det dessutom många projektansökningar som ska sammanställas, så någon längre semester har det inte varit tal om, säger han.

Gillar att träna hårt
Paul Franks gillar dock att träna, och att träna hårt. Han har tidigare genomfört ett hundratal långdistanstävlingar och IRONMAN-tävlingar, men la tävlandet på hyllan när familjen som i dag består av tre barn fick tillökning.
- Det var min fru Camilla som inspirerade mig att återuppta träningen när hon själv efter att ha drabbats av cancer för några år sedan bestämde sig för att göra en IRONMAN.
En IRONMAN består av 3,8 km simning, 18 mil cykling och 42,2 km löpning (ett Marathon), allt i en följd.
Tidigare i somras genomförde Camilla sitt livs tredje IRONMAN-tävling i Frankrike, och om några veckor är det alltså Pauls tur. Båda två vill använda sina erfarenheter för att bidra till forskningen, så Camilla, som i dag är friskförklarad, samlar in pengar till cancerforskning och Paul till forskningen vid Lunds universitets Diabetescentrum.

Bloggar om sin forskning
För att nå ut med sin kampanj har Paul Franks under sommaren bloggat om sitt jobb och sin träning. I utbyte mot en summa till stöd för forskningen får man olika ”belöningar”. För 100 kronor får man ett personligt tack på bloggen och på diabetesportalen.se:s Facebooksida och för 1000 kr  dessutom ett omnämnade i LUDC:s aktiviteter i samband med Världsdiabetedagen i Malmö 2014 samt rundvandring på Lunds Universitets Diabetescentrum med föredrag om Pauls. Företag som donerar 10 000 kronor eller mer exponeras dessutom med sin logga i samband med LUDC:s aktiviteter på Världsdiabetedagen i Malmö 2014.

För att ge ditt stöd till diabetesforskningen och läsa mer om kampanjen:

• Fakta om diabetes:
  • Diabetes är en livslång kronisk sjukdom som kännetecknas av att kroppen helt eller delvis saknar egen insulin produktion. Insulin är ett hormon som produceras i bukspottkörteln och som ”låser upp” cellerna så att de kan tillgodogöra sig energin från maten. Utan insulin dör man, och vid otillräcklig insulinproduktion stiger blodsockret. Vid långvarigt höga nivåer utvecklar man komplikationer som leder till hjärt-kärlsjukdomar, njursjukdomar, synrubbningar (blindhet) och i värsta fall amputationer.

Diabetes har klassats som en epidemi av Världshälsoorganisationen WHO. År 2030 tros 522 miljoner människor vara drabbade av diabetes, varav typ 2 diabetes står för 90 procent. Även typ 1 diabetes ökar om än inte i samma omfattning. I Sverige har cirka 350 000 personer typ 2 diabetes och cirka 50 000 typ 1 diabetes. Utöver det finns det bland annat LADA (Latent Autoimmune Diabetes in Adults), graviditetsdiabetes och olika former av MODY (Maturity Onset Diabetes in Young).

Följ Paul på hans blogg:

Följ diabetesportalen.se på Facebook: