Fyra läkemedel i ett piller – polypill

Vanlig acetylsalicylsyra som är lätt blodförtunnande, två sorters blodtryckssänkande medel och ett blodfettssänkande. Allt i samma piller med syftet att minska antalet hjärtinfarkter, stroke och hjärtsvikt. Låter det vettigt? Ja, i alla fall enligt den internationella forskargrupp som nu publicerat sina resultat i den ansedda tidskriften the Lancet. Fungerar det? Ja, antalet hjärtinfarkter, stroke och hjärtsvikt minskade med 34 procent bland de nästan 7 000 deltagarna.

En del av deltagarna, vilka var mellan 50 och 75 år, hade någon sorts hjärtsjukdom, andra var hjärtfriska. Undersökningen utfördes i provinsen Golestan i norra Iran. Forskarnas förhoppning är att polypiller ska erbjuda en säker, enkel och billig behandling, kanske framför allt i fattigare länder där sjukvårdsapparaten inte är så utvecklad men självklart skulle det vara smidigare för alla patienter att ta ett piller i stället för fyra.
- Biologin skiljer sig åt mellan olika befolkningar så innan vi vet att vårt polypill är säkert på andra ställen måste de testas även där. Det här var ett viktigt första steg, säger Amit Khera som är verksam forskare i Boston, USA.

Fem års uppföljning

De 6 838 deltagarna delades slumpmässigt in i två lika stora grupper. Det var lika många kvinnor som män i båda grupperna. Den ena gruppen fick sedvanlig information och råd om livsstil av sjukvårdspersonal. Det handlade om att i maten minska ned på fett, salt och socker, om att vara fysiskt aktiv och att inte röka. Deltagarna träffade rådgivare var tredje månad. Den andra gruppen medicinerades med ett polypill om dagen.
Under den fem år långa uppföljningen varade drabbades 301 personer, 8,8 procent, av antingen hjärtinfarkt, stroke eller hjärtsvikt. Motsvarande siffra i polypill-gruppen 202 personer, 5,9 procent. Forskarna såg även ett tydligt negativt samband mellan hur ofta deltagare i polypill-gruppen hade missat att ta sin tablett. Den positiva effekten var lika stor bland kvinnor som män.
Inte heller kartläggningen av möjliga biverkningar av kombinationspillret gav något utslag. Ungefär lika många drabbades av exempelvis magblödning i båda grupperna.

Struntar i ordinationen följsamhet

Idag är tendensen att så långt möjligt utveckla individuella behandlingar, baserade på den enskilde individens genetiska förutsättningar, livsstil och andra förhållanden. Kombinationsbehandling med exempelvis polypiller går tvärs emot den tendensen.
Fördelen med en kombination av flera läkemedel i samma tablett är enligt flera undersökningar obestridliga. Den främsta är att behandlingen blir enklare.
- I vårt land är följsamhet det stora problemet. Får man för många piller kanske man missar att ta dem, säger Peter M Nilsson, professor vid Lunds universitet i en intervju i Läkartidningen.

Det kan även vara andra orsaker till bristande följsamhet. Den vanligaste är, enligt ett examensarbete av Cecilia Endrell vid Uppsala universitet, medveten oföljsamhet. I klartext, patienten struntar i att följa den ordinerade behandlingen. Man tycker inte att den är viktig, tror inte på den eller tycker att det är för besvärligt.

Diabetiker inte bättre än andra

I en artikel i tidskriften Läkemedelsvärlden konstaterar Cecilia Endrell att följsamheten att ta ordinerade läkemedel inte är mer än ungefär 50 procent. Och diabetiker är inte bättre andra patientgrupper. Det är väl känt att bristande följsamhet är särskilt vanlig bland kroniska sjukdomar som ofta kräver livslång behandling.

Diabetiker har stor risk att hjärt- kärlsjukdomar, därför har merparten, förutom de blodsockersänkande läkemedlen, även behandling mot för högt blodtryck och blodfettsrubbningar.
Varken förhöjt blodtryck eller rubbningar i sammansättningen av blodfetterna ger några symtom. Och det är då följsamheten är som lägst. Ett polypiller kanske skulle förbättre följsamheten.

Den som har ont och ordineras smärtstillande läkemedel varken glömmer eller struntar i att ta sina mediciner.

Länk till artikeln i tidskriften the Lancet:

Eeffectiveness of polypill for primary and secondary prevention of cardiovascular diseases (PolyIran): a pragmatic, cluster-randomised trial