Forskning om typ 1-diabetes prisad

Hanna Skärstrand forskar om autoimmunitiet och typ 1-diabetes vid Lunds universitets Diabetescentrum. Nu tilldelas hon JDRF och Australienbaserade Macquarie Group Foundation Internationals pris för innovativ diabetesforksning.

Hanna Skärstrad forskar om typ 1-diabetes som utvecklas efter att det egna immunförsvaret går till attack mot de egna insulinproducerande cellerna och börjar bryta ned dem. Intresset för människans autoimmunitet väcktes under studietiden vid Linköpings universitet.
- Jag blev fascinerad av det specifika sätt som immunsystemet angriper sina egna celler på. Vi vet att angreppet kan pågå under lång tid innan man får symptom och mitt fokus ligger därför på att kunna förutse sjukdomen innan kliniska symptom uppstår.

Okunskap hos allmänheten
- Även om ingen i min familj har typ 1-diabetes  så är det ganska vanligt i Sverige jämfört med andra länder och jag har några vänner med sjukdomen, berättar Hanna Skärstrand.
Hon anser att det finns många missuppfattningar hos allmänheten om sjukdomen.
- Jag har ofta fått frågor om huruvida söta kakor och godis kan orsaka typ 1-diabetes. Jag tycker därför det är viktigt att påpeka att typ 1 och typ 2-diabetes är två väldigt olika sjukdomar med olika komplexa och heterogena bakgrunder.

Viktiga fynd
Hanna Skärstrand doktorerade 2014.
- I min avhandling studerade vi hur ZnT8-autoantikropparna binder till en särskild del av ZnT8-proteinet, vilken utgörs av  en genetisk mutation. Delen (epitopen) visade sig vara viktig för ZnT8-autantikropparna och skulle kunna vara en del av orsaken till förändringar i immunförsvaret.
Tack vare JDRF och utmärkelsen Innovation Award kan hon nu fortsätta med sin forskning.
- Vi har etablerat ett nytt samarbete mellan vårt team av typ 1-diabetesforskare och Medicinsk proteinvetenskap vid Lunds universitet och Autoimmunity Research Laboratory som leds av Dr Michael W Jackson vid avdelningen för immunologi vid Flinders University i södra Australien. Med prissumman på 5,000 australiska dollar (motsvarar drygt 30 000 Svenska kronor) åker Hanna till Flinders University på besök i två veckor.
- Vi hoppas att detta kommer att leda till nya insikter om ZnT8-autoantikropparna och deras eventuella roll i den pågående autoimmuna processen. Det kan i sin tur leda till förebyggande behandlingar för personer med hög risk att insjukna i typ 1-diabetes.

Sara Liedholm

Mer om Hanna Skärstrands forskning: