Förändrat genpanorama bakom typ 1-diabetes

De ärftliga orsakerna till typ 1 diabetes har förändrats. Starka riskgener har minskat i betydelse och gener, som hittills betraktats som skyddande, verkar inte längre vara det i lika stor utsträckning.

Det är forskarlaget i den stora undersökningen Bättre Diagnostik av Diabetes, BDD, som upptäckte den nya bilden när de jämförde kända risk- och skyddsgener hos 430 barn som insjuknade åren 1986-1987 med 491 barn som fick typ 1 diabetes 2005-2006.
Resultaten visar att den förut vanligaste genkombinationen vid typ 1 diabetes har minskat i betydelse. Tidigare hade 36 procent av alla barn som fick typ 1 diabetes just denna genkombination, idag är det bara 27 procent.

Genetiska skyddet mindre

En annan genvariant som tidigare var relativt ovanlig bland diabetesbarn har markant ökat i betydelse, från 8 till 28 procent bland de insjuknade.
Även gener som tidigare betraktades som skyddande måste med de nya forskningsresultaten omvärderas. Sex barn med en typisk sådan genvariant fick 2006 typ 1 diabetes. Under 1986-1987 hade inte ett enda diabetesbarn den genuppsättningen.

Förändringar i miljön

Alla de jämförda generna tillhör det så kallade HLA-systemet, en grupp gener som märker kroppens alla celler med en kemisk etikett så att immunförsvaret ska känna igen dem som kroppsegna och inte attackera dem. Det är i HLA-systemet något går fel då ett barn får diabetes då de egna insulinproducerande cellerna angrips och förstörs.
Eftersom bara en liten del av alla barn som har riskgener för diabetes blir sjuka menar forskarna att det måste vara något i miljön som startar immunsystemets angrepp, framför allt misstänker de att olika virusinfektioner ligger bakom.

Tidigare virusinfektioner

– De här förskjutningarna i sambandet mellan gener i HLA-systemet och diabetes kan bero på att barn numer smittas med virus i yngre ålder. Det kan också bero på att barnen väger mer, både som nyfödda och som småbarn och vi misstänker att också att det kan öka diabetesrisken, säger Åke Lernmark, professor i diabetesforskning.
Typ 1 diabetes blir allt vanligare bland barn. Under de senaste 30 åren har sjukdomen ökat med nästan 50 procent. Barnen insjuknar också i allt yngre åldrar.

Gener och miljö i samverkan

– Så här snabba förändringar beror inte på generna. De förändras inte så snabbt. Men generna samverkar ju med den miljö vi lever i, förändras den förändras också genernas inflytande. Tendenserna att typ 1 diabetes blir vanligare och att andra genvarianter är inblandade är en spegelbild av vad som händer i vår omgivning, säger Åke Lernmark.
De båda undersökningarna DiPiS och TEDDY har som främsta syfte att försöka identifiera vilka miljöfaktorer som orsakar typ 1 diabetes.