Flugor kan ge svar om fetma

Vår vikt styrs av vår livsstil och våra gener. Men forskning vid Linköpings universitet visar att även föräldrarnas livsstil – innan barnen blir till – verkar spela roll för vikten.

Om bananflugehannar äter mycket socker får de fetare ungar. Det har Anita Öst vid Linköpings universitet visat. Nu vill hon lista ut exakt vilka molekyler i flugornas spermier som ger effekten, och om människor fungerar på samma sätt. Eftersom fler dör av sjukdomar relaterade till övervikt och fetma i dag än av svält så är det angeläget att förstå vilka mekanismer som styr ämnesomsättningen.

Flugor kan ge svar om fetma

Producerat av Mediabruket 2018 för Knut & Alice Wallenbergs Stiftelse

Fotnot: Materialet är återpublicerat med tillstånd av Knut & Alice Wallenbergs Stiftelse