Börjar typ 1 diabetes hos barn med förändrade tarmbakterier

En liten undersökning har funnit att sammansättningen av tarmens bakterier hos vissa barn förändras ungefär ett år innan de insjuknar i typ 1 diabetes. Fyndet kan kanske bli ett framtida diagnostiskt test för sjukdomen. Det kan kanske ge en förklaring till varför barnen insjuknar. Det kan kanske bli en framtida behandling riktad mot tarmbakteriernas ekosystem.

Anledningen till att forskarnas slutsatser omgärdas av så många ”kanske” är att studien är så liten. Enbart 33 barn med förhöjd genetisk risk för typ 1 diabetes har följts. Med ett så litet antal är det svårt att dra säkra slutsatser.
- I vart fall är det en lovande ny väg för kommande forskning. Det är allt vi kan säga än så länge, konstaterar Alexander Kostic, till HealthDay News.
Han är huvudförfattaren till artikeln som publicerats i tidskriften Cell, Host & Microbe.

Både arv och miljö

Vid typ 1 diabetes, som är en autoimmun sjukdom, angriper och förstör kroppens eget immunförsvar de insulinproducerande cellerna. Det är oklart varför det händer men det är känt att vissa genvarianter som har immunförsvaret att göra ökar risken för typ 1 diabetes. Genvarianterna är vanliga i befolkningen och bara en liten del av bärarna insjuknar.
Slutsatsen är att typ 1 diabetes beror dels på medfödd risk, dels på något ännu okänt i omgivningen.

Kraftigt förändrade tarmbakterier

I den nu publicerade undersökningen följde forskarna 33 nyfödda barn från Finland och Estland som alla hade riskgener för typ 1 diabetes. Barnens avföring analyserades regelbundet för att kunna följa förändringar i sammansättningen av bakterier, virus och andra mikroorganismer i tarmen.
När barnen fyllde tre år hade fyra av dem insjuknat i typ 1 diabetes. Alla hade haft en klar skillnad i bakteriefloran ungefär ett år tidigare.
- Vi såg en enorm förändring. Bland annat 25 procents minskning av antalet sorters bakterier. Dessutom var det bakterier som anses vara nyttiga som minskade och bakterier som är kopplade till skadlig inflammation som ökade, säger Alexander Kostic.

Smittade möss med diabetes

Det är dock inte klart om denna förändring orsakar den abnormala immunreaktionen bakom typ 1 diabetes.
Tidigare forskning har visat samband mellan inflammation och såväl typ 1 som typ 2 diabetes.
I experiment har andra forskare transplanterat avföring från möss som har hög risk att insjukna i en typ 1 diabetes liknande sjukdom, till möss som inte har den risken.  Resultatet blev att risken för diabetes ökade även hos de mössen.

Obesvarade frågor

Den nu publicerade undersökningen svarar inte heller på fråga om det är något mycket speciellt med barn som insjuknar innan de fyller tre år. Det är relativt ovanligt att drabbas så tidigt i livet.
Det är mycket möjligt att sjukdomsprocessen ser olika ut i olika åldersgrupper.

Länk till undersökningen i tidskriften Cell Host & Microbe