Både vården och föräldrarna missar barndiabetes

Nästan vart femte barn som insjuknar i diabetes kommer akut till sjukhus med syraförgiftning, läggs in på intensivvård och behandlas med insulindropp. Det är helt i onödan, om sjukvården kände igen symtomen skulle inte sjukdomen behöva gå så långt, menar landets barndibetesläkare som nu startar en informationskampanj.

Trots klassiska tecken på typ 1 diabetes skickas många barn hem igen när de söker vård.

- 16 procent av alla barn som fått diabetes kommer till barnläkare eller sjukhus med syraförgiftning, det vill säga alldeles för sent, säger barndiabetesläkaren Ragnar Hanås i Uddevalla.

- I Italien fick man ned antalet syraförgiftade barn från 78 procent till noll på några år med en massiv informationskampanj. Det måste också vara vårt mål, tillägger Ragnar Hanås.

Ett livshotande tillstånd

Syraförgiftning (ketodacidos) beror på att blodsockerkontrollen helt har spårat ur på grund av grav insulinbrist. Tillståndet är livshotande och leder till döden om det inte snabbt åtgärdas med insulin och ett återställande av rubbningar i syrabas och elktrolytbalansen. Det har hänt att ett barn i Sverige har dött därför att behandlingen försenades för mycket.

Okunnighet i vården

Problemet ligger framför allt hos vården men också hos föräldrarna som inte söker vård trots att barnet visar allvarliga symtom på sjukdom. – Det händer för ofta att vårdpersonal inte känner igen symptomen utan skickar hem barnet igen, kanske med en uppmaning att komma tillbaka för att kontrollera ett fasteblodsocker några dagar senare. Men då kan det vara för sent, säger Ragnar Hanås och tillägger att många barn som kommer till sjukhuset med ketoacidos har haft kontakt med sjukvården någon eller några dagar tidigare.

Upplysningskampanj

För att råda bot på situationen inleder nu Barnläkarföreningen och andra en intensiv informationskampanj. Faktauppgifter och en affisch ska skickas ut till alla mottagningar och vårdinrättningar dit sjuka barn och deras föräldrar söker sig, till exempel vårdcentraler, sjukhus, skolsköterskor, barnavårdscentraler och sjukvårdsupplysningar.

Trött och kissar mycket

De tecken som är typiska om ett barn insjuknar i typ 1 diabetes är att barnet kissar mycket, dricker mycket, är trött och minskar i vikt. Andra symtom kan vara kräkningar utan diarré hos ett barn som dricker bra, andningssvårigheter hos små barn, att barn som varit torra på natten börjar kissa i sängen eller går upp för att kissa. Kampanjen startar den 14 november på Världsdiabetesdagen.

Källa: Diabetolognytt