Autoantikroppar överförs till fostret under graviditeten

Kan en virusinfektion hos den gravida mamman leda till att barnet får typ 1 diabetes? En internationell studie visar att så kan vara fallet och att det kan förklara varför vi i Sverige, med årliga förkylningsepidemier, näst efter Finland har den högsta andelen människor med typ 1 diabetes i världen.

Forskare världen över har länge spekulerat i att det skulle kunna vara virus som ligger bakom utvecklingen av typ 1 diabetes. Den nyligen publicerade internationella studien visar att mammor som varit drabbade av virusinfektioner under graviditeten har bildat autoantikroppar mot GAD65 som finns i bukspottskörtelns betaceller. Autoantikropparna uppstår till följd av att virus skadar de insulinproducerande betacellerna.

Forskarna har analyserat blodprov från 107 friska gravida kvinnor och letat efter autoantikroppar som är ett tecken på diabetes flera år innan de första symptomen på sjukdomen dyker upp. De testade också för antikroppar mot rotavirus och Coxsackie B3.

Fler autoantikroppar på vintern
Forskarna fann en uppenbar skillnad mellan kvinnor som testats under olika årstider vilket tyder på en koppling till vinterepidemierna. Under förkylningsepidemierna under vintermånaderna uppvisade tio procent av de gravida kvinnorna autoantikroppar trots att de inte hade någon autoimmun sjukdom i familjen.

Att överföringen skett under fosterutvecklingen styrks av att koncentrationen av autoantikroppar i navelsträngsblodet var större än motsvarande prov från mamman, och att navelsträngsblod visat antikroppar i fall där modern visat sig vara negativ.

-       Vaccinera före befruktningen
- Om vår hypotes kan verifieras, kan ett vaccin ges före befruktningen och hindra den fortsatta utvecklingen av typ 1 diabetes och andra autoimmuna sjukdomar, säger professor Zvi Laron vid Schneider Children's Medical Center i Israel som lett studien.
- Det finns inget bot mot diabetes typ 1 så förebyggande åtgärder är viktiga såväl psykologiskt som ekonomiskt då kostnaderna för livslånga kroniska och andra autoimmuna sjukdomar är enorma.

Bekräftar svenska resultat
- Resultaten från Israel bekräftar och stärker de fynd som vi gjorde 2000-2004  i samband med att navelsträngsblodet från fler än 35 000 nyfödda barn undersöktes i Skåne, säger professor Åke Lernmark som leder TEDDY, världens största typ 1 diabetesstudie på barn.

- Skånemammor med autoantikroppar mot betacellerna hade haft en tarmvirusinfektion under den första trimestern. Fynden från Israel är intressanta för oss eftersom det var möjligt att koppla autoantikropparna till rotavirus och CoxsackieB3 virus. Tack vare att blodprov från alla havande mammor har sparats i Region Skånes biobank är det nu möjligt för oss att undersöka om infektioner med dessa två virus också har ställt till det för mammor i Skåne.

Text: Sara Liedholm

Fakta/Typ 1 diabetes
Näst efter Finland har Sverige största andelen personer med typ 1 diabetes i världen.
Sjukdomen  utvecklas när betacellerna i bukspottkörteln förstörts av kroppens eget immunförsvar. Insulinproduktionen upphör så småningom. Insulin är ett livsnödvändigt hormon som reglerar blodsockernivån i blodet efter att man har ätit och måste därför tillföras i rätt dos i samband med varje måltid.
För lågt blodsocker kan leda till medvetslöshet eller i värsta fall döden, medan för högt blodsocker under en längre tid leder till komplikationer på många andra organ såsom hjärta, kärl, njurar, och ögon.