Amning är bra - inte bara för babyn

Kvinnor som har ammat sina barn har mindre risk för typ 2 diabetes, högt blodtryck och hjärt- kärlsjukdomar långt senare livet.

I den mycket stora amerikanska undersökningen Women’s Health Initiative, där drygt 100 000 kvinnor följs, har en forskargrupp vid universitetet i Pittsburgh funnit en länk mellan hur länge kvinnorna hade ammat och deras risk för att efter 60 årsålder insjukna i typ 2 diabetes, i hjärtkärlsjukdom, högt blodtryck och blodfettsrubbningar.

Helamma ett halvt år

Att amning på många olika sätt är bra för babyn står utom allt tvivel. I Sverige rekommenderas kvinnor att helamma sina barn upp till sex månaders ålder. Därefter fortsätta att amma men med tillägg av annan mat i vart fall upp till ett års ålder.
Den fråga de amerikanska forskarna nu söker besvara är vad amningen innebär för mamman.

Positiva långtidseffekter

När de satte gränsen för ett års amning sammanlagt, det vill säga hur lång tid totalt kvinnan hade ammat i sin livstid, fann de att amningen också har betydelse för kvinnans hälsa senare i livet. Medelåldern för de 140 000 kvinnorna i undersökningen var 67 år.

Minskad diabetesrisk

De som hade ammat ett år eller mer hade 20 procents lägre risk för typ 2 diabetes, nio procents lägre risk för hjärtinfarkt och stroke. Också deras blodfetter var  sundare med 19 procents lägre risk för högt kolesterol och tolv procents lägre risk för högt blodtryck.
Sambanden kvarstod även när forskarna hade tagit hänsyn till andra faktorer som livsstil, diabetes och hjärtkärlsjukdom i släkten risk, eventuell övervikt och rökning.

Hormonet oxytocin

Undersökningen visar ett samband men den förklarar inte varför det finns. Dock pekar forskargruppen på några tänkbara samband.
Ett av dem är hormonet oxytocin, som är en förutsättning för produktionen av bröstmjölk och som ammande kvinnor har höga nivåer av. Oxytocin verkar avslappnande på blodkärlen vilket sannolikt gör dem mer motståndskraftiga mot den uppbyggnad av plack som ligger bakom åderförfettning och hjärt- kärlsjudom.

Lättare viktnedgång

En annan förklaring är att kvinnor som ammar gör av med mer energi, ungefär 480 kalorier per dag, jämfört med kvinnor som inte ammar. Detta gör att de lättare och snabbare går ned i vikt efter den uppgång de fick under graviditeten.

Identifiera bra beteenden

”Hjärt- kärlsjukdomar ligger bakom de flesta dödsfall för kvinnor i utvecklingsländer. Det gör det viktigt att söka identifiera beteenden som minskar risken för dessa sjukdomar.” skriver forskarna och konstaterar att amning sannolikt är ett sådant beteende.

Situationen bättre i Sverige

Trots rekommendationerna om amning är desamma i USA som Sverige skiljer sig verkligheten kraftigt åt.
I USA helammar enbart elva procent av kvinnorna sina barn de första sex månaderna. I Sverige är motsvarande siffra ungefär 70 procent.

Text. Tord Ajanki

Undersökningen är publicerad i tidskriften Obstetrics & Gynecology